Dieperstraat krijgt fietssuggestiestrook dankzij N-VA Herselt

Op 10 november 2017, over deze onderwerpen: 3. Verkeersveiligheid, 6. Jeugd
fietssuggestiestrook

Uit de fietsenquête van Het Nieuwsblad bleek dat het gevaarlijk fietsen is in Herselt (cfr artikel Het Nieuwsblad 20 oktober 2017). Met 15 ongevallen in 2016 met zwakke weggebruikers is Herselt een van de slechtste leerlingen van de klas. Wat oppossitiepartij N-VA betreft is het dan ook 5 na 12 wat het fietsbeleid betreft, een van de pijnpunten is duidelijk de Dieperstraat.

Ondertussen werd er door het huidige bestuur al een dossier opgestart voor de aanleg van een vrijliggend fietspad, hiervoor werd reeds een studiebureau aangesteld om dossier riolering en fietspad Dieperstraat uit te werken. Momenteel is er een hydronautstudie in opmaak.

Aanleg vrijliggend fietspad ten vroegste in 2020

De huidige plannen voor een fietspad bevinden zich dus nog in de beginfase. Dat duurt te lang voor N-VA en zij pleiten dan ook voor de onmiddellijke aanleg voor een fietssuggestiestrook al een oplossing zal bieden voor de Dieperstraat.

“Uiteraard zijn we blij dat er eindelijk concrete plannen lijken te zijn voor een fietspad in de Dieperstraat, maar we weten ook dat dit slechts toekomstmuziek is. Ten vroegste in 2020 kan er effectief gestart worden met de aanleg van een fietspad. En dit is wat ons betreft te laat, dit is een uiterst gevaarlijke situatie die een om een onmiddellijke oplossing vraagt,” Aldus gemeenteraadslid Mireille Colson (N-VA). “In afwachting van het uiteindelijke fietspad vragen we dus om een fietssuggestiestrook.”

Reflecterende fietssuggestiestrook naar analogie met Dendermonde

N-VA Herselt hoopte zelfs dat het bestuur ook zou meestappen in het huidige project van Dendermonde, waar een reflecterende fietssuggestiestrook werd aangelegd, waardoor dit ook ’s nachts heel zichtbaar zou worden voor bestuurders.

Bevoegde schepen Van Thielen vroeg hiervoor cijfers op bij de firma Signco, en aanleg van een reflecterende fietssuggestiestrook zou in totaal 160.000 euro kosten. En werd door bestuur dus ook als te duur beschouwd. Er werd wel ingegaan op de vraag van N-VA om in een andere vorm de fietssuggestiestrook te voorzien.

Mireille Colson : “Elke vorm van ‘fietspad’ is wenselijk, want nietsdoen is geen optie. We zijn dan ook blij dat CD&V meestapt in ons voorstel om zo snel mogelijk over te gaan tot het voorzien van een fietspad in Dieperstraat. Al hadden wij ook gehoopt op een iets betere vorm van fietspad. We blijven het dossier van fietspad kort opvolgen vanuit de oppositie"