N-VA Herselt gaat voor een bijvriendelijke gemeente met een bijenhal aan VTC De Mixx

Op 5 juli 2020, over deze onderwerpen: Natuur en Bos, 5. Leefmilieu en energie, 5. Milieu en Energie, 5. Ruimtelijke ordening, 6. Jeugd, 8. Gezondheid, Aangename gemeente, bijen
officiele opening bijenhal

Op zondag 5 juli werd onder toch grote belangstelling de bijenhal geopend aan VTC De Mixx door schepenen Mireille Colson en Pieter-Jan Parrein. Burgemeester Peter Keymeulen en N-VA bestuursleden maakten ook hun opwachting.

Het was een BIJzonder mooie en zonnige dag voor deze plechtige opening. We hadden dan ook beloofd in ons programma en dan later in ons bestuursakkoord dat we ten volle zouden inzetten op Herselt als BIJ-vriendelijke gemeente.

Bijvriendelijke beplanting en subsidies voor groendaken

Schepen Mireille Colson : "We zetten sowieso al heel sterk in op natuurbehoud. Niet alleen door ons ruimtelijk beleid waardoor we inzetten op groene voortuinen. Maar ook door subsidies toe voorzien voor onze inwoners voor de aanleg van groendaken, voor het aanplanten van houtkanten en streekeigen beplanting. Maar we doen ook mee met 1001 bomen actie, waarbij we onze inwoners een gratis streekeigen (fruit)boom aanbieden. En verder blijven we voor de bermen in onze gemeente steeds kiezen voor bijvriendelijke beplanting"

De bijenhal is dan ook een zeer logische en noodzakelijke aanvulling op de keuze voor Herselt als bijvriendelijke gemeente. Het afgelopen jaar bouwde imkersvereniging St. Ambrosius Herselt een educatieve bijenhal aan de site ‘Klein Rome’ waar:

- beginnende imkers de knepen van het vak kunnen leren
- onze jeugd alles over het bijzondere leven van de bijen kan ontdekken
Wij juichen dit initiatief toe want we hebben ons geëngageerd als ‘bij-vriendelijke gemeente’.

Inzetten op educatie van de allerjongsten in de bijenhal

Schepen Pieter-Jan Parrein : "Het harde werk van imkersvereniging St. Ambrosius Herselt mag er zijn.  De bijenhal is uniek in zijn soort.  Hij is niet alleen groot en mooi, maar bijzonder educatief.  Alle beginnende imkers zullen hier de knepen van het vak kunnen leren. Tijdens deze officiële opening van de bijenhal konden de Herseltse inwoners de toekomstplannen van onze imkersvereniging ontdekken.  Deze bijenhal en hun activiteiten zetten Herselt nog extra in de kijker als ‘bij-vriendelijke gemeente’. Bovendien zullen we in de toekomst in samenwerking met de jeugddienst zeker blijven inzetten op educatie van de allerjongste inwoners waardoor we zeker als gemeente kunnen bijdragen aan het voortbestaan van dit prachtig beroep"

#bijenhal #Herseltbijvriendelijk #bloempjes #bijtjes #sintambrosius #honing