Na 3 jaar eindelijk bestelling van 6 AED toestellen voor gemeente Herselt

Op 5 december 2016, over deze onderwerpen: AED
Mireille Colson

Hallelujah !! Exact 3 jaar geleden diende N-VA Herselt een voorstel in voor de aankoop van 6 AED toestellen, een voor elke deelgemeente en een draagbaar toestel voor evenementen. Dit voorstel werd unaniem goedgekeurd op de toenmalige gemeenteraad. Ondanks het aangegane engagement wachtte het college 3 jaar met de uitvoering van dit besluit. Het ge

27 AED toestellen in de gemeente Westerlo

In buurgemeente Westerlo hebben ze duidelijk het belang van deze toestellen begrepen. “Daar vinden we maar liefst 27 AED toestellen over het ganse grondgebied. Daar heeft men goed begrepen dat deze toestellen levens kunnen redden”, Mireille Colson (N-VA) “Misschien moet onze burgemeester eens te rade gaan bij de collega’s van Westerlo”.

N-VA bleef elke gemeenteraad aandringen op een snelle aankoop

Op regelmatige basis vroeg oppositiepartij N-VA de stand van zaken op in dit dossier,  en telkens kreeg N-VA een nieuwe reden van uitstel te horen; gaande van verzekeringen voor deze toestellen, de locatiebepaling tot het aansluiten bij een groepsaankoop. De laatste stand van zaken was dat burgemeester Peetermans wou wachten op een mogelijke BTW-verlaging.

In afgelopen gemeenteraad kregen we te horen van burgemeester dat hij besloten had om toch niet langer te wachten op een BTW-verlaging om deze te bestellen. Hij zou nu eindelijk opdracht gegeven hebben om het nodige te doen,  maar vplgens hem is een kwestie van wanneer de diensten klaar zijn om deze bestelling te plaatsen. hij stelde zelfs te veronderstellen dat de diensten een werkachterstand hebben...zoals zovele dossiers geldt opnieuw het motto  "ze zijn ermee bezig”.

“We zijn blij dat onze burgemeester tot inzicht is gekomen dat een aankoop van AED toestellen niet mocht afhangen van een BTW-verlaging, want mensenlevens zijn voor ons belangrijker dan de kleine besparing die hierdoor gerealiseerd zou worden”, aldus N-VA raadslid Mireille Colson “we betreuren wel dat het college er 3 jaar over gedaan heeft om deze opdracht tot bestelling te geven. Wat ons betreft hadden deze toestellen al lang geinstalleerd moeten zijn.”