Gezonde gemeentefinanciën? Vergeet dat maar.

Op 27 januari 2017, over deze onderwerpen: Programma en standpunten
De Tijd - Herselt verhoogt gemeentebelasting

N-VA Herselt waarschuwt al sinds het begin van deze legislatuur voor problemen met de gemeentefinanciën. Die problemen zijn er nu.

In 2013 was voor ons al duidelijk dat CD&V de laatste euro aan het verkwisten was. Burgemeester Luc Peetermans vertelde het tegendeel, hij verkondigde bij hoog en bij laag dat de financiën gezond waren. Dat beweerde hij zelfs nog in zijn speech op de nieuwjaarsrecepties. Nochtans had de CD&V meerderheid op dat ogenblik al beslist dat de gemeentebelasting omhoog moet.

CD&V kreeg de financiën niet meer in evenwicht bij de opmaak van de verplichte meerjarenplanning. Volgens schepen van financiën Ronny Korthout is de beslissing van het CBS (College van Burgemeester en Schepenen) uniek omdat ze de situatie op langetermijn bekijkt. Andere gemeenten zouden niet zover vooruitkijken. Dat is klinkklare onzin natuurlijk, het hoort zelfs onder de categorie 'desinformatie' (voor Jan Modaal is het eenvoudigweg 'liegen').

Sinds enkele jaren is elke gemeente verplicht - bij decreet - om een meerjarenplanning op te maken. In die meerjarenplanning moeten budgetten voor wat betreft inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn. In Herselt zijn de uitgaven veel te hoog in verhouding met de inkomsten. Daarom moet het CBS iets doen. Zij besloten de belasting te verhogen.

Een ander excuus dat door onze beleidsmakers graag aangehaald wordt is dat Herselt minder belastingen zou ontvangen omwille van de taxshift van de federale regering.

Het is waar dat de regering voor een belastingvermindering zorgde. Maar is het wel correct dat een gemeentebestuur een belastingvermindering van een hogere overheid zomaar gaat inpikken? En is die minderinkomst voor de gemeente zo zwaar dat ze verplicht is de belastingen te verhogen? Natuurlijk niet. De argumentatie van CD&V raakt kant nog wal, want Herselt is de ENIGE gemeente van Vlaanderen die de belastingen in 2017 verhoogt. Wijnegem verhoogt ook, maar compenseert een verhoging met een vermindering van de gemeentelijke opcentiemen. U leest er hier meer over. Deze belastingverhoging is zo 'uniek' (om verantwoordelijk schepen Ronny Korthout te parafraseren) dat zelfs de zakenkrant De Tijd het oppikte (zie afbeelding).

O ja, voor we het vergeten, in HERSELT LEEFT kondigt Luc Peetermans aan dat het om een verhoging van 7,5% naar 7,7% gaat Dus slechts een verhoging van 0,2%. Maar ook dat is jammer genoeg slechts gedeeltelijk waar. De gemeente plant een stapsgewijze verhoging gedurende de VIER volgende jaren.

• In 2017 van 7,5% naar 7,7%
  • In 2018 van 7,7% naar 7,8%
  • In 2019 van 7,8% naar 8,1%
  • In 2020 van 8,1% naar 8,2%

Na vier stappen komt de belastingverhoging in totaal op 0,7%. De 8,2% gemeentebelastingen die voor 2020 vooropgesteld wordt is 9% meer dan de 7,5% die we vandaag betalen (+ 9,33% om precies te zijn).

Een dergelijke belastingverhoging gaan we voelen. Hard. Daar is geen ontkomen aan.

Het mag duidelijk zijn, Herselt is dringend toe aan een verandering van het bestuur. Alleen N-VA is in staat om die broodnodige verbetering te leveren.

Luc T'Syen, voorzitter N-VA Herselt