Herstellingswerken aan dak pastorij Herselt

Op 19 februari 2021, over deze onderwerpen: Erfgoed, Programma en standpunten

Deze coalitie draagt erfgoed zeer diep in het hart! Er werd daarom bewust gekozen om een actiepunt in het meerjarenplan van de gemeente te wijden aan het beschermen, bewaren en onsluiten van roerend en onroerend erfgoed. We hadden jammer genoeg gezien hoe het niet moest met de Ramselse Strokapel. Door niet te voorzien in de nodige instandhoudings- en herstellingswerken, is deze renovatie veel zwaarder, maar vooral ook veel duurder uitgevallen dan verwacht.

Dakherstellingswerken aan pastorij Herselt

Ook de pastorijen kunnen onze aandacht gebruiken. Zo hebben we nu dringende dakherstellingswerken opgestart aan de Herseltse pastorij. De werken worden utigevoerd door een lokale aannemer.

Bovendien zijn deze instandhoudingswerken van groter belang dan u zou kunnen denken. Dit alles kadert ook in het grotere plan om deze pastorij terug te renoveren! En om beroep te kunnen doen op een hoger subsidiepercentage moet een degelijk onderhoud kunnen worden aangetoond.

Erfgoed beschermen voor toekomst

Onze inwoners en toeristen moeten de kans krijgen om kennis te maken met ons erfgoed. Dit wordt ontsloten met tentoonstellingen, we zullen deze in de toekomst integreren in wandel- en fietsroutes. Daarvoor starten we een belangrijke samenwerking met de heemkundige kring.

Wij zijn fier op de historische gebouwen, want deze maken een belangrijk deel uit van de indentiteit van de inwoners. Want wie is er niet op catechese of in ondertrouw geweest in de Herseltse pastorij.