N-VA Herselt blijft tegenstander van voorliggende RUP woonzones voor herhuisvesting weekendverblijvers

Op 2 november 2016, over deze onderwerpen: Natuur en Bos, Programma en standpunten, 4. Ruimtelijke ordening, 5. Ruimtelijke ordening, Ruimtelijke Ordening - Wonen

Op gemeenteraad van 24 oktober werd de voorlopige vaststelling van RUP woonzones opnieuw geagendeerd. Hoewel het aantal sociale woningen in deze versie van het RUP verminderde tot 60 in totaal, stemde N-VA Herselt ook deze keer tegen het voorstel. Onze raadsleden Mark Van den Wouwer en Mireille Colson lichten graag nog even toe waarom wij blijven tegenstemmen.

Problematiek wateroverlast

In verschillende van de gekozen zones is er sprake van enorme waterproblematiek. Hiermee werd geen rekening mee gehouden bij de keuze van de locaties, noch bij de verdere ontwikkeling van het RUP. Nochtans is dit probleem gekend bij de CD&V schepenen. Het werd zelfs letterlijk op mail bevestigd door Christiane Van Thielen, schepen van openbare werken, maar toch blijft het college van burgemeester en schepenen deze problematieken ontkennen en volharden in de boosheid.

Noodzaak onvoldoende aangetoond

Een nieuwe bevraging tijdens de gemeenteraad van 24 oktober aan Kathleen Helsen,de bevoegde schepen voor dit RUP,  leverde hetzelfde antwoord op : voorlopig  zijn er slechts 5 gezinnen die interesse getoond hebben voor herhuisvesting. U leest het goed : 5 geïnteresseerden ! Voor 60 woningen !

Bovendien willen de meeste weekendverblijvers niet verhuizen en hopen zij nog steeds voor een menswaardige oplossing.

Schending van gelijkheid

Toen we gisteren nogmaals opmerkten dat er nog steeds meer woongebied wordt gecreëerd dan nodig is voor de bouw van 60 nieuwe woningen, werd ons letterlijk gezegd dat het hier gaat om weekendverblijvers die gewend zijn te wonen in een bosrijke omgeving én op een ruime oppervlakte. Daarom moeten de percelen moeten groter zijn dan voor andere sociale woningen.  N-VA liet dan opmerken dat niet elke burger in Herselt als gelijke wordt behandeld, want we kunnen ons voorstellen dat alle gezinnen op wachtlijst voor een sociale woning wel graag een woning in een groene omgeving en met ‘grote’ tuin zouden wensen.

146 bezwaren : Geen sociaal draagvlak

Met 146 bezwaarschriften van de buurtbewoners kunnen we wel stellen dat er geen sociaal draagvlak is voor de uitvoering van dit ruimtelijk uitvoeringsplan.  Bovendien ishet duidelijk dat GECORO enkel bevoegd is voor de ‘stedenbouwkundige’ punten van deze bezwaren. Aan de andere aspecten van de bezwaren over waterproblematiek, gebrek aan maatschappelijke noodzaak, onvoldoende motivatie voor onteigening en andere juridische vragen werd nauwelijks aandacht besteed.

We zien wel dat de omwonenden die bezwaar hebben ingediend, gedeeltelijk gevolgd werden en dat hierdoor de volgorde van de zones werd gewijzigd. Het college van burgemeester en schepenen kiest dus duidelijk de weg van de minste weerstand. Bijvoorbeeld: voor zone Stap werden geen bezwaren ingediend, waardoor deze dus als eerste aangesneden zal worden. We stellen vast dat de aanpassingen niet gebeurd zijn op basis van een visie, maar wel uit vrees voor stemmenverlies bij de volgende verkiezingen.

Meer nieuw woongebied dan nodig voor 60 woningen

Ondanks de wijzigingen die aangebracht zijn, wordt nog steeds teveel woongebied herbestemd, concreet: er worden 60 woningen voorzien voor herhuisvesting, maar er zijn slechts 5 gezinnen die interesse toonden.

Het is ook duidelijk dat ‘interesse’ nog geen toezegging betekend. Want er is zelfs nog geen duidelijkheid over de kostprijs van koopwoningen, of het huur- of koopwoningen zullen worden.

Toen we tijdens hier in afgelopen gemeenteraad op de mismatch tussen vraag en aanbod bleven op wijzen, antwoordewerd ons door de bevoegde schepen Kathleen Helsen geantwoord dat hiermee ook rekening werd mee gehouden. In die zin dat er nu geopteerd werd voor een ‘gefaseerde’ uitwerking van de verschillende zones. Bovendien kan er binnen elke zone ook gefaseerd gebouwd worden, maar ook voor de zones afzonderlijk. Even in mensentaal : ze moeten dus in zone stap niet onmiddellijk 22 woningen bouwen, maar kunnen ook starten met 5 zoals nodig voor de voorlopige geïnteresseerden.

Concreet voor de eerste zone Stap, lijkt het ons weinig waarschijnlijk dat een bouwmaatschappij slechts 5 woningen zal bouwen wanneer het uiteindelijke doel 22 is, aangezien dit de kostprijs per woning uiteraard sterk de hoogte zou injagen. Op onze vraag wat er dan met de overige 17 woningen zou gebeuren, kon men geen antwoord geven. Zouden deze blijven leeg staan?

Studiekosten al opgelopen tot 60.000 euro

We vroegen de totale studiekosten van dit RUP op, en voorlopig komt dit al op een totaal van 60.000 euro uit, allemaal ten laste van de belastingbetaler.

Nieuw openbaar onderzoek

Door de aangebrachte wijzigingen in dit RUP komt er nieuw openbaar onderzoek. Dit wil zeggen dat alle eerdere bezwaarschriften komen te vervallen en de omwonenden dus opnieuw een bezwaarschrift moeten indienen wanneer ze wensen tegen dit RUP wensen in te gaan.

N-VA vind dit ook uitermate bedroevend. De 146 bezwaren waren duidelijk vorige keer naar onze mening. En door dit opnieuw voor te leggen zijn deze omwonenden verplicht al het werk opnieuw te doen.

N-VA stemde tegen

Korte samenvatting : gezien alle bovenstaande punten en het uitblijven van duidelijke en eerlijke antwoorden op onze vragen, kunnen wij totaal niet achter dit voorliggend RUP staan. Daarom heeft deN-VA fractie tijdens afgelopen gemeenteraad tegengestemd. Uiteraard werd het aangepaste RUP wel goedgekeurd door de CD&V meerderheid.