N-VA niet blij met knip zijstraat Dieperstraat

Op 20 december 2017
Peter Keymeulen

Ingrijpende veranderingen aanbrengen in wegen zonder overleg met buurtbewoners vindt de N-VA geen verstandige keuze. Zo besliste de CD&V meerderheid op afgelopen gemeenteraad om een dubbele knip in te voeren in Dieperstraat (verbindingsweg naar Limberg).

Geen goede motivering voor deze maatregel

Onze fractie informeerde dan ook naar de motivatie hierrond aangezien we het in de toelichtingsnota moesten doen met een summiere verklaring : "Er werd vastgesteld dat in de Dieperstraat, het gedeelte gelegen tussen Dieperstraat en Limberg, derhalve maatregelen dienen getroffen te worden om de veiligheid van eht verkeer op de openbare weg te verzekeren. "

De vaststellingen blijken er niet onmiddellijk te zijn. En bleek uiteindelijk om 1 vraag vanuit het rustoord te gaan. En er werd ook door burgemeester letterlijk gesteld dat het inderdaad zeldzaam is dat er een rolstoel met een wagen zal moeten kruisen, maar het zou kunnen gebeuren.

Peter Keymeulen (N-VA) : "Uiteraard willen wij ook dat de bewoners van het rustoord op een veilige manier kunnen wandelen, maar stellen ons vragen of dit zo'n ingrijpende maatregelen vraagt. Indien er voor deze uitzonderlijke gevallen telkens een knip zou moeten ingevoerd worden, dan zullen er nog veel straten in Herselt moeten geknipt worden."

Geen overleg met buurtbewoners

Verder vroegen we de burgemeester of hij in dit dossier overleg gepleegd had met de buurtbewoners. Dit bleek niet het geval te zijn. Dit was dan ook net de reden van onze fractie om tegen te stemmen in dit punt.

Wij vinden transparantie en overleg met de burgers van groot belang en het leek ons dan ook geen grote moeite om even met een paar bewoners te praten over deze voorgestelde maatregelen.