De oppositiebank - De Herseltse kerkhoven, wie doet er iets aan?

Op 24 oktober 2015

N-VA vraagt al sinds begin 2013 om onze kerkhoven een stevige opknapbeurt te geven. Rita Aerts en Tinne Salien drongen in de voorbije jaren herhaaldelijk aan, maar verder dan het inwinnen van advies en een reeks beloften van de bevoegde CD&V schepen zijn ze niet geraakt. Vandaag moeten we vaststellen dat het dossier muurvast zit, er is nog niets veranderd.

Sinds de N-VA fractie de vraag stelde, gaan we dus voor de derde keer Allerheiligen in, met kerkhoven die veelal ontoegankelijk, grijs en grauw zijn.

Het ziet ernaar uit dat het College van Burgemeester en Schepenen Gerda Battel - bevoegd voor de kerkhoven, in de steek laat. Zij krijgt onvoldoende steun binnen het schepencollege om stappen vooruit te kunnen zetten.

Daarom besloot onze fractie om op de gemeenteraad van eind oktober het voorstel in te dienen om de bevoegdheid voor de kerkhoven over te dragen van Gerda Battel naar burgemeester Luc Peetermans. Als eindverantwoordelijke zou die zich dan niet langer achter een lid van zijn schepencollege kunnen verschuilen.

Het toegevoegd agendapunt vind u hieronder

Toegevoegd agendapunt N-VA voor de gemeenteraad van 26 oktober 2015:

Overdracht van de bevoegdheid ‘dossier kerkhoven’

Situering:

• Gegeven ons toegevoegd agendapunt van 25 maart 2013: “Een aanpak van de kerkhoven in Herselt” ;
  • Gegeven het feit dat Gerda Battel vanuit het college stelt dat kerkhoven een beleidsprioriteit zijn. Ze verduidelijkt door te stellen dat zij bezig is met dit dossier en meer specifiek met het aspect toegankelijkheid ervan. Zij concludeert de gedane voorstellen zeker in samenspraak met N-VA verder constructief te willen bekijken.
  • Gegeven  het feit dat meer dan 2 jaar na bovenstaande gemeenteraad nog steeds geen duidelijke planning is opgesteld, laat staan dat we kunnen spreken van een constructieve samenwerking.
  • Gegeven het feit dat de schepen op regelmatige basis werd herinnerd aan het dossier (action item list) en vooral aan het feit dat we een duidelijk plan van aanpak wensten.
  • Gegeven het feit dat Martine Verbeeck volgend besluit formuleerde in haar rapport:

De toestand van de begraafplaatsen op het grondgebied van Herselt  is niet echt slecht te noemen.  Het beleid kan echter wel verbeteringen aanbrengen op ruimtelijk en esthetisch vlak.  Er zijn twee opties mogelijk :

• Ofwel pakt men het beleid globaal aan (voor alle begraafplaatsen) in een masterplan.
  • Ofwel probeert men bepaalde knelpunten per begraafplaats, op te lossen.

Ongeacht de optie die gekozen wordt, zal men toekomstgericht een beleidsplanning moeten uitwerken.
Het is ook essentieel dat de reglementering wordt aangepakt.
Lukraak werken uitvoeren (brandjes blussen) zonder dat hieraan een toekomstvisie gekoppeld wordt, is nefast.  Men moet op langere termijn denken en zich niet laten sturen door de emotionele of politieke beweegredenen.
In eerste instantie is het belangrijk om een globaal plan op te stellen waarin alle
verbeteringswerken gefaseerd worden uitgeschreven.

• Gegeven het feit dat er tot op heden enkel kleine werkjes worden uitgevoerd (brandjes blussen)  en dat het enige is dat tot op heden is gebeurd.
  • Gegeven het feit dat de schepen tijdens de gemeenteraad van september 2015 enkel kan vertellen dat ze een vergadering wil beleggen  op 12 oktober om alles in plenum te bespreken.
  • Gegeven het feit dat deze vergadering niet is doorgegaan omdat mevr. Verbeeck niet kan komen.
  • Gegeven het feit dat de betrokken schepen op geen enkele gemeenteraad afdoend op al onze vragen en opmerkingen kon antwoorden.
  • Gegeven het feit dat wij vinden dat de betrokken schepen haar dossier niet voldoende beheert en opvolgt.

Vraagt onze fractie de gemeenteraad te willen goedkeuren:

Het dossier voor het opmaken van een visie en masterplan voor de kerkhoven van schepen Gerda Battel te ontnemen en de opdracht over te dragen aan burgemeester Luc Peetermans.

Namens de N-VA fractie

Peter Keymeulen