Daarom verschilt N-VA van Vlaams Belang

Op 2 maart 2013

In de krant van vandaag trekt collega gemeenteraadslid van VB hard van leer tegen onze fractie omdat we ons onthielden bij de stemming voor het weghalen van de portretten van het koningspaar.  Nochthans een logische onthouding omdat het voor onze fractie geen prioritair dossier is en anderzijds omdat het punt van VB nooit de bedoeling had goedgekeurd te worden.

VB neemt zichzelf niet ernstig

Hansy Buts had op geen enkel ogenblik de oprechte intentie om voor het resultaat te gaan. Want had hij dat wérkelijk gewild dan had hij voorafgaand steun gezocht bij CD&V. Simpele wiskunde leert ons namelijk dat zelfs in de hypothese dat N-VA het agendapunt zou hebben gesteund, er nog steeds geen meerheid zou zijn. De steun van CD&V was noodzakelijk. Om dan de pijlen te richten op N-VA moet je al echt een gebrek aan politiek inzicht hebben of manifest een heel andere bedoeling hebben.

Andere prioriteiten

Ik wil de collega van het VB graag het verschil uitleggen tussen 'niet prioritair' en 'geen programmapunt'. De twee worden met gretigheid verward; nochtans zijn ze zowel taalkundig als inhoudelijk sterk verschillend.

De verschraalde portretten zijn symbolisch te noemen voor onze huidige federale staat. Het weghalen van deze voor onze louter decoratieve objecten lag nu niet meteen bovenaan in onze lade van programmapunten.  Er zijn er veel belangrijkere dossiers die eerst moeten besproken worden.

Maar goed, VB heeft een artikeltje en wellicht het euforisch gevoel een stevig punt te hebben gemaakt. Maar helaas, vandaag is vandaag en morgen volgt de ontnuchtering.  De 'overwinning'  blijkt in werkelijkheid een pijnlijk vergissing.

Toch misschien een verkeerde tip gekregen van een andere partij Hansy?