De oppositiebank - De Herseltse kerkhoven

Op 16 april 2015

Het begon er meer en meer op te lijken dat het college van burgemeester en schepenen ons voorstel van 2013 – u leest het goed: ‘2013’ – om een visie en een plan van aanpak te ontwikkelen over de aanleg en het onderhoud van onze kerkhoven maar al te graag wil begraven.

N-VA collega’s Rita Aerts en Tinne Saliën hebben in de afgelopen maanden veel werk verzet om schepen Gerda Battel te helpen een plan van aanleg en onderhoud te ontwikkelen.

Bijna anderhalf jaar later is er - eindelijk - een vergadering belegd met een autoriteit op het vlak van architectuur van kerkhoven. Blijkbaar wil men die gesprekken in het grootste geheim houden, want onze fractieleden (die het probleem aankaartten) worden er niet bij uitgenodigd. U dacht dat CD&V daarvoor tenminste een motivatie zou geven? Fout. Er werd tijdens de gemeenteraad wat heen en weer gekeken tussen schepenen en burgemeester waarna ‘de aanwezigheid van N-VA  is niet nodig’ als enige verklaring gegeven wordt.

Natuurlijk liet onze fractie het er niet bij en vroegen we schepen Gerda Battel om die uitsluiting te herzien. Je zag het aan haar … ze wilde wel … maar het leek erop dat ze niet mocht … Na herhaald aandringen zwichtte ze: Rita en Tinne zullen uitgenodigd worden.

Waarom willen sommige mensen eenvoudige zaken toch altijd zo moeilijk maken?