De oppositiebank - Een AGB bestuurder mag zich niet opzij laten zetten

Op 27 juni 2015

“Volgend jaar zal daarom de parking uitgebreid worden met een 70-tal plaatsen op de weide tegenover bibliotheek“. Het is een spraakmakende titel die te lezen is in de eerste editie van de nieuwsbrief van de Herseltse CD&V (december 2014).

Ook op de gemeenteraad van januari 2015 herhaalde CD&V burgemeester Luc Peetermans dat de extra parking er ‘moet’ komen...

Ondertussen blijkt zelfs dat er naast de twee bestaande, nog een bijkomende ingang ‘moet’ komen (ingang Oost). Dit zijn zeer dure voorstellen waarbij N-VA vraagtekens plaatst. Vooral omdat die aanpassingen echt niet nodig zijn. En omdat de Herseltse belastingbetaler zal opdraaien voor deze luxe, terwijl er voor veel belangrijker zaken geen geld meer is.

Het CD&V bestuur handelt in dit dossier alsof alles al is beslist. Maar niets is  minder waar. De beslissingsbevoegdheid voor zowel de extra parking als voor de extra ingang ligt bij de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Herselt. Dat AGB staat in voor het beheer en de financiering van De Mixx. Maar het AGB bestuur heeft nooit beslist over extra parking of ingang, die zaken hebben nooit op een AGB agenda gestaan.

Dit jaar was de raad van bestuur van het AGB zelfs nog niet samengeroepen door de voorzitter (CD&V burgemeester Luc Peetermans). Pas nadat N-VA raadslid Mark Van de Wouwer hem er tijdens de gemeenteraad van 1 juni op wees werd nog snel een datum vastgelegd (volgende AGB bestuursvergadering gaat door op 30 juni). Volgens de statuten van het AGB (statuten = het intern reglement) moet er minstens vijf keer per jaar vergaderd worden. Voorzitter Luc Peetrmans blijkt ook dat niet te weten.

N-VA stelt zich dan ook ernstige vragen bij deze manier van werken van het AGB.

Nog een “spijtig“ voorbeeld om de gebrekkige werking van het AGB te illustreren: de jaarrekening van het AGB moet vastgesteld worden door de AGB raad van bestuur, en uiterlijk op 30 maart ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Omdat er dit jaar nog geen AGB vergadering doorging  is ook aan die verplichting niet voldaan.

De vorige jaren werden AGB vergaderingen samengeroepen om over de prijs van drank te discussiëren, zelfs om wijn te proeven. Maar echt belangrijke zaken bespreken (zoals een bijkomende parking of een jaarrekening stemmen) neen, dat vindt het Herselts CD&V bestuur niet zo belangrijk.