Doe-mee-cratie in actie! Dag 1

Op 4 februari 2014

Vrijdag 31 januari; het congres “Verandering Voor Vooruitgang” gaat van start. Eindelijk. Al van bij het toekomen in de Antwerp Expo is duidelijk dat hier een sterke organisatie achter zit. Meer dan 2000 deelnemers voor deze eerste dag stromen toe. Toch wordt iedereen vlotjes geholpen. Geen files, geen gedoe over vergeten toegangsbewijzen of lidkaarten. Knap!

Ben Weyts leidde het afgelopen jaar de organisatie van dit congres. Talloze vergaderingen met leden, werkgroepen met mandatarissen en experten. Hij moet hier een jaar van zijn professionele leven aan opgeofferd hebben. Weyts mag dan ook op deze opening de spits afbijten. "Er ligt werk op de plank. 438 resoluties en 2500 amendementen zullen de komende dagen de revue passeren".  Maar vandaag eerst een internationale en enkele Vlaamse sprekers, en vanavond ontspanning.

De 'internationale' spreker is voormalig Nederlands politicus en ex-eurocommissaris Frits Bolkenstein. Rabiaat tegenstander van het eurofederalisme, pleitbezorger van Europa als vrije markt en hevig criticaster van Open VLD’er Guy Verhofstadt. Dat laatste geeft hem uiteraard een voetje voor bij de N-VA ;-) Hoewel Bolkenstein ndertussen de 80 voorbij is en het wat rustiger aan doet, blijft hij spits zijn inzichten uitdragen en verdedigen.

Dan kondigt Ben Weyts drie nieuwe N-VA gezichten aan, de drie ‘verrassingen’ zullen zich zo dadelijk aan ons voorstellen.

De eerste is Herman De Bode. Een autoriteit in de Vlaamse beweging. De Bode stond ooit aan de leiding van McKinsey BeNeLux. Als lid van de denkgroep 'In De Warande' schreef hij mee aan het ‘Manifest voor een zelfstandig Vlaanderen in Europa’. Toen in 2005 bekend werd dat hij dat beruchte 'Warande Manifest' onderschreef brak voor hem de hel los. Een aantal belangrijke klanten uit het Belgische ‘establishment’, waaronder UCB en het Waalse Gewest, eisten dat De Bode zou vervangen worden. McKinsey koos voor de centen. De Bode werd de woestijn in gestuurd, letterlijjk. Tot aan zijn vervroegde pensionering werd hij verkast naar Saoedi-Arabie. Terugkrabbelen deed hij echter nooit.

De tweede naam kwam iets meer als een verassing. Manuela Van Werde, voormalig presentatrice van Studio Brussel, reportagemaakster van Vlaanderen Vakantieland en vandaag presentatrice van Klara, komt op de Vlaamse lijst voor Antwerpen. Op vlak van toerisme en cultuur verdiende zij dus al sporen. Met haar outing volgt zij Jean-Piere Rondas, eveneens voormalig radiomaker bij Klara en nu actief in de Vlaamse Volksbeweging (VVB). Dat Manuela de kunst van het communiceren beheerst leidt geen twijfel. Haar speech was eerlijk en sterk. Ze vertelt over maanden van twijfels, over stigmatisering die ze uiteindelijk niet langer wilde pikken. Niemand twijfelt eraan, deze dame straalt overtuiging uit, zij is een bijzondere aanwinst.

Dan volgt de kers op de taart. Peter De Roover vervoegt de N-VA! Voor wie hem niet kent: Peter is econoom van opleiding, hij geeft vandaag les in een technische school. Hij is vooral bekend als politiek redacteur van Doorbraak en ere-voorzitter van de VVB. De voorbije maanden was hij regelmatig een welkome gast bij debatten over de onderwijshervormingen. Maar Peter De Roover heeft ook een voorgeschiedenis. Als jongeman kwam hij via de VUJO (Volksunie Jongeren) en Volksunie in de politiek terecht. Maar na een moeilijk verteerde verruiming, en toen in 1988 bleek dat er niets in huis zou komen van een beloofde derde staatshervorming, keert hij – samen met Jan Jambon - de Volksunie van Schiltz de rug toe. Naast een uitgesproken sociaal profiel behield hij een onkreukbare reputatie in de Vlaamse Beweging. En die komt nu van pas. Want door de enorme groei van de N-VA worstelen velen die mee aan de basis van de partij liggen met een deja-vu gevoel; zal ook onze verruiming tot een verschuiving van de finaliteit van de partij leiden? Met de komst van  Peter De Roover verdwijnt die twijfel als sneeuw voor de zon. Dat Peter De Roover welkom is laat zich duidelijk voelen tijdens- en na zijn speech. Een staande ovatie krijgt de man. Tweemaal. En terecht.

Daarmee werd de eerste samenkomst van dit driedaagse congres afgesloten. Wie inschreef voor een avondactiviteit kan nu op kroegentocht, naar de film (‘Het Vonnis’ van Jan Verheyen), met de Flandria een Walking Dinner op de Schelde beleven of naar een nocturne in de Onze-Lieve-Vrouwkathedraal.

Tot daar de eerste dag van het congres. Ons congres. Morgen is het werkdag. Een hele dag resoluties en amendementen stemmen staat op het programma. De verwachtingen zijn hooggespannen.

Geniet mee van de sfeerbeelden op Facebook of Youtube.