Een GO voor de plannen voor Jeugdhuis aan de Mixx

Op 28 juni 2021
schepen Mireille Colson met kernleden van De choke

Eind vorig jaar kreeg de gemeente Herselt de unieke kans om een strategisch gelegen perceel aan te kopen op de site van de Mixx. Na overleg in college

Meteen werden verschillende pistes bekeken: de uitleendienst heeft extra ruimte nodig, er is nood aan bijkomende parking voor de nieuwe tennishal, maar ook het jeugdhuis kwam terug op de tafel. Zoals steeds is er telkens de reflex gemaakt om over elke stap of elke bedenking terug te koppelen aan jeugdhuis De Choke. Zoals verwacht moesten de kernleden van De choke hier even over nadenken. Daar hebben we hun ook de tijd en ruimte voor gegeven.

Beslissing in samenspraak met voltallige bestuur van de Choke

Tijdens een opvolgend overleg in aanwezigheid van burgemeester Peter Keymeulen en schepen van Jeugd Mireille Colson werden alle pro's en contra's voor beide locatie bekeken. Waarbij het bij de meerderheid van de kernleden al overhelde naar locatie op de nieuwe locatie aan De Mixx. Maar de effectieve beslissing hebben we slechts een week later gevraagd zodat ze nogmaals in de beslotenheid van hun bestuursvergadering in alle rust konden overleggen.

Na zorgvuldige afweging van alle voor- en nadelen van de beide locaties (op de Vest of aan VTC de Mixx), werd er in samenspraak met het bestuur van de choke gekozen voor de nieuwe grond aan de Mixx. Met de architect die al werd aangesteld voor nieuwbouw aan de Vest kon een doorstart worden gemaakt. Zo loopt het dossier geen onnodige vertraging op door gewijzigde locatie.

College wil hiermee jeugdwerking een boost geven

Schepen van jeugd Mireille Colson: “We willen als bestuur de jeugdwerking via het jeugdhuis alle kansen geven, zeker na de vele omzwervingen in aftandse gebouwen die ze de laatste jaren hebben doorstaan. Dit nieuwe perceel aan de Mixx biedt extra mogelijkheden tot ontwikkeling doordat er evenwaardig aan de site op de Vest een grote terrasruimte is, met als bijkomend voordeel een zeer sterke zichtbaarheid aan de Herentalsesteenweg, en nabijheid aan de vrijetijdssite”.

Een unanieme “go” voor de ontwerpen van het nieuwe jeugdhuis

De nieuwe plannen werden besproken met het bestuur van de Choke en warm onthaald.

Schepen van jeugd Mireille Colson: “Het zal een gebouw worden met een industriële look, maar waarbij toch met een aantal “eyecatchers” wordt gewerkt. Zo zal uiteraard het uithangbord van de Choke worden gerecupereerd omdat dit helemaal past in het concept. De ramen aan andere kant worden gemaakt met een knipoog naar de postcode van Herselt. Zo worden er ook ’s avonds speelse effecten ingebouwd. Bovendien is er ook een speciale band voor kernleden van de Choke met de postcode. Zo zetten we verder in op branding van onze gemeente als dynamische, groene aantrekkingspool waar het goed is om te wonen, leven en werken. “