Gedegouteerd verlaat de N-VA fractie de gemeenteraad.

Op 26 november 2013

Agendering en toelichting

Bij het toesturen van de agenda met toelichtingsnota bleken maar liefst drie agendapunten niet te zijn toegelicht. Een van deze agendapunten is het belangrijke Meerjarenplan 2014-2019 van het Sociaal Huis. Het is ongezien dat in de voorbereiding van een gemeenteraad het College er niet in slaagt een toelichting toe te sturen bij de agenda, laat staan driemaal. De oppositie krijgt op deze manier slechts vijf kalenderdagen om de punten voor te bereiden.

Vraag tot aanpassing van stemgedrag

De N-VA fractie kreeg een uur voor de gemeenteraad een telefonische oproep van burgemeester Luc Peetermans, om te willen overwegen ons stemgedrag aan te passen (tot onthouding), wegens het overlijden van een familielid van een fractielid van de meerderheid. Wij voelen bijzonder mee met het verlies en betuigen ons oprecht medeleven ten aanzien van deze persoon, maar het politiek agenda, wat de 14.000 burgers in Herselt aanbelangt, staat voor wat ons betreft hier los van.

CD&V koos na de verkiezingen ervoor om alleen, met een krappe meerderheid, de gemeente te besturen. Dit is een van de consequenties. Anderzijds is het ongezien en ongehoord dat een meerderheidspartij een oproep doet aan de grootste oppositiepartij om zich 'te onthouden' bij stemming om praktische redenen. Het getuigt van weinig respect tan aanzien van 33,9% van de Herseltse kiezers.

De aanleiding van het vertrek

Schepen Ronny Korthout van CD&V achtte het nodig om een 45 minuten durend discussiepunt te starten rond het al dan niet aanwezig zijn van een N-VA mandataris bij een agendapunt. Op zich lijkt de opmerking van Ronny Korthout een futiliteit, in realiteit is de draagwijdte van deze kafkaiaanse discussie bijzonder groot.

De aan- of afwezigheid van een raadslid werd in casu genotuleerd door de plaatsvervangend secretaris schepen Kathleen Helsen (CD&V). In de ontwerp-notulen registreert ze afwezigheid; tijdens de discussie ter zitting komt ze hier zonder gêne zelf op terug en wordt de hele raad gevraagd zich te herinneren of het raadslid al dan niet aanwezig was.

Dit is, alweer, ongezien en ongehoord. Eerder hebben we in de gemeenteraden discussies gekend over wat al dan niet gezegd werd; nu werd dit uitgebreid naar een al dan niet aanwezigheid. Dit is onaanvaardbaar in een democratie want dit zou kunnen betekenen dat meerderheid tegen minderheid de realiteit van het verloop van de gemeenteraad kan wijzigen. Dat is pas pure Kafka.

Het laattijdig doorsturen van informatie, de vraag tot aanpassing van het stemgedrag en de onnodige herrieschopperij van CD&V op de gemeenteraad heeft ons doen beslissen om hier geen gemeentegeld aan te verspillen. De inwoners van Herselt verdienen beter.

Om deze redenen besloot onze fractie de zitting te verlaten.

Onbehoorlijk bestuur

Het is onze plicht, ook als oppositie, om toe te zien op en mee te werken aan een behoorlijk bestuur voor onze gemeente. De kiezer heeft daarvoor ook zijn vertrouwen in N-VA gesteld. Vandaag stellen we vast dat de huidige CD&V meerderheid nog niet klaar is om het klassieke politieke discours te verlaten en in te zien dat het besturen van een gemeente op een andere manier kan en moet.