Het middenveld is belangrijk, ook voor N-VA

Op 22 februari 2013

De commotie rond N-VA en het ACW dossier duurt al enkele weken. Verwijten en beschuldigingen vliegen over en weer. Wanneer er geen nieuwe informatie opduikt kunnen we niet anders dan de resultaten van onderzoeken van BBI en parket afwachten.

Ondertussen wordt een beeld opgehangen als zou N-VA tegen de vele middenveldorganisaties zijn. N-VA zou zelfs de vele vrijwilligers fraudeurs noemen. Niets is minder waar.

Dat de koepelorganisaties hun machtspositie proberen te behouden is niet meer dan normaal. Het is gemakkelijker werken vanuit sterke, door overheid en politiek ondersteunde structuren. Maar die visie is niet meer aangepast aan deze tijd, het een oude logica, aan het eind van haar Latijn.

Overheden moeten sneller en efficiënter worden. Dus ook slanker. In een tijd waarin de middelen ontbreken om onze welvaart zelfs maar in stand te houden, kan je niet meer verocht krijgen dat onze overheid almaar meer middelen nodig heeft. En dat terwijl in het middenveld een schaduw-overheid – ook betaald door de belastingbetaler - in stand wordt gehouden. Concreet: waarom moeten werkloosheidsuitkeringen langs de vakbonden om uitbetaald worden? Waarom worden uitkeringen via private ziekenfondsen uitbetaald? Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor schulden van banken, alleen omdat organisaties zoals het ACW anders – na mislukte speculaties - te veel geld zouden verliezen? Deze verzuiling kost welvaart.

Hoezeer koepelorganisaties en hun politieke vertegenwoordigers ook vechten voor het behoud, en daarbij de N-VA met alle zonden van Israel overladen, wij geloven niet dat de huidige toestand houdbaar is. De overheid heeft steeds meer geld nodig. Vandaag gaat al meer dan 50% van het bruto binnenlands product naar de overheid (cijfer van NBB, jaarverslag verschenen op 22 januari 2013). Nog altijd gaat België er economisch op achteruit. Steeds meer belastingen heffen kan niet blijven duren.

Het doorschuiven van problemen en schulden naar de volgende generaties moet nu stoppen. N-VA engageert zich om daar nu echt werk van te maken. Liefst in een samenwerking over de partijgrenzen heen. Maar kan dat niet, en moeten we tegen de haren van machtige koepelorganisaties instrijken, dan is dat maar zo.

In deze context verscheen vandaag in De Standaard een opiniebijdrage van N-VA Kamerlid Zuhal Demir. Zij roept het middenveld op zich te bezinnen.

Haar oproep gepubliceerd op de N-VA webstek vind je hier.