Minister Matthias Diependaele opent strokapel na jarenlange restauratie

Op 16 oktober 2020
N-VA fractie opent de Ramselse strokapel

Op 16 oktober 2020 was het eindelijk zo ver. Na jaren kon de strokapel weer officieel worden geopend na de restauratie en dit door niemand minder dan Vlaams minister van onroerend erfgoed, Matthias Diependaele. Al meer dan 10 jaar was de kapel gesloten omdat het door verwaarlozing niet meer veilig was om ze te gebruiken. Een spijtige zaak aangezien een heleboel mensen van Ramsel en Herselt getrouwd of gedoopt zijn in de Strokapel en er bijzonder fijne herinneringen aan hebben. Het bestuur van de gemeente Herselt en de kerkfabriek Sint-Hubertus hebben sinds 2019 de handen in elkaar geslagen en een nieuwe impuls gegeven aan de restauratie, met een prachtig resultaat. Eindelijk kunnen onze inwoners en toeristen terug een kijkje nemen in de Strokapel en haar bewonderen in haar oude glorie. Het is de bedoeling om naast de religieuze plechtigheden, de kapel ook in te zetten voor culturele activiteiten en hiervoor werd het nodige voorzien. Omwille van corona kan een bezoek enkel na afspraak, er zijn verschillende momenten voorzien.

Officiële opening op vrijdag 16 oktober zelfs in corona-tijd

Op vrijdag 16 oktober werd de Strokapel officieel geopend door minister Matthias Diependaele.

Ook Julien Milis (voorzitter van de kerkfabriek), Peter Keymeulen (burgemeester) en Pieter-Jan Parrein (schepen van erfgoed) hielden een toespraak .

De aanwezigen konden ook de Strokapel bezoeken uiteraard volledig volgens de corona-regels. Onze N-VA raadsleden Dolinda Voet, Tim Tubbax, Geert Sterckx, Mireille Colson en ook bestuurslid Monique Govaert konden op deze dag de strokapel terug bewonderen in volle glorie.

Feestweekend zaterdag 17 en zondag 18 oktober

De inwoners van Herselt en andere geïnteresseerden konden bovendien ook op 17 en 18 oktober de Strokapel bezoeken op afspraak. Per bezoek werd een half uur voorzien met een kort programma van zang en muziek, waarna het interieur in alle rust kan bewonderd worden.

Burgemeester Peter Keymeulen, verantwoordelijk voor toerisme: “Met de prachtig gerestaureerde Strokapel krijgen Ramsel en Herselt er een plek bij waar erfgoed, rust, religie, toerisme en cultuur hand in hand gaan. Een toeristische en culturele troef.”

Schepen van erfgoed en cultuur Pieter-Jan Parrein: “We willen ons erfgoed terug laten ontdekken en opwaarderen. De gezellige Strokapel moet terug bruisen en daarom willen we in samenwerking met de kerkfabriek naast de religieuze vieringen de Strokapel ook inzetten in het cultuurbeleid van de gemeente,.”