N-VA Herselt wil burger een stem geven op gemeenteraad

Op 25 oktober 2016, over deze onderwerpen: Programma en standpunten, Burgerparticipatie, Gemeenteraad, Gemeenteraad - mondelinge vragen
Peter Keymeulen

Om de zogenaamde ‘kloof tussen de burger en politiek’ te verkleinen zijn verschillende initiatieven van burgerparticipatie nodig. En deze burgerparticipatie gaat volgens N-VA verder dan het organiseren van informatieavonden, het installeren van adviesraden en overlegstructuren, en moet ook de mogelijkheid omvatten om de burgers rechtstreeks aan de raad vragen te stellen.

Fractieleider Peter Keymeulen : "De laatste weken wordt het alsmaar duidelijker dat ook heel wat burgers van Herselt graag meer dialoog willen met het Herseltse gemeentebestuur. Om de inwoners van onze gemeente beter te betrekken bij het gemeentelijk beleid, willen we hun dan ook de mogelijkheid geven rechtstreeks vragen te stellen aan het college en bij uitbreiding aan de gemeenteraadsleden. "

N-VA vraagt ‘vragenhalfuurtje voor aanvang van gemeenteraad’

Daarom diende N-VA op de raad van 24 oktober dit voorstel in als toegevoegd agendapunt. "Met ons punt wilden we de burgers de kans geven om gedurende 30 min voor aanvang van de gemeenteraad vragen te stellen . Uiteraard onder leiding van de voorzitter van de raad, en met de mogelijkheid om bepaalde vragen als onontvankelijk te verklaren indien deze de persoonlijke levenssfeer zouden raken", aldus Keymeulen.

N-VA botste echter op een nee van de voltallige CD&V fractie. Burgemeester Peetermans stelde letterlijk dat hij er geen voorstander van is.  Volgens hem hebben de burgers al voldoende manieren om hun vragen te stellen.

N-VA Herselt noemt het een gemiste kans. "Onze inwoners hebben spreekrecht en wij hebben als raadsleden een luisterplicht.

Door tegen te stemmen kiest de huidige meerderheid voor een ‘veilige vorm van communicatie maar zeker niet voor een open dialoog met de inwoners van Herselt", besluit fractieleider Peter Keymeulen

Bekijk hier het interview op RTV :  http://www.rtv.be/artikels/n-va-wil-vragenhalfuurtje-voor-gemeenteraad-a31196