N-VA stelt zich vragen bij de budgetwijziging en aanpassing van meerjarenplan gemeente

Op 7 oktober 2016, over deze onderwerpen: Financieel Beleid
Mark Van den Wouwer

Op de gemeenteraad van 26 september 2016 werd een budgetwijziging en aanpassing van meerjarenplan 2014-2019 voor gemeente Herselt voorgesteld. Daarin werd het resultaat op kasbasis ineens verhoogd van 973.157,00 EUR naar 3.016.191,00 EUR. Ja, U leest het goed, een verhoging met maar liefst 2.043.034,00 EUR.

N-VA raadslid Mark Van den Wouwer stelt zich hier ernstige vragen bij. “Ik begrijp dat een aantal zaken overschat of onderschat zouden kunnen worden, maar een verschil van meer dan 2 miljoen euro lijkt me enorm, en baart de N-VA- fractie zorgen.

Toelichting hierover in de raad werd gegeven door de financieel beheerder, maar onze fractie vindt het toch vooral een gegoochel met cijfers. De financieel beheerder stelt bovendien dat wanneer het meerjarenplan tot 2019 wordt bekeken, de gemeente gezond is, maar de marge toch klein is.

De N-VA heeft zich onthouden op de stemming van dit punt, en we zullen deze cijfers  uiteraard zeer nauw voor jullie blijven opvolgen.