Nieuw handhavingsplan voor gemeente Herselt

Op 22 november 2021

Tijdens de gemeenteraad van 22 november werd een nieuw handhavinsplan voorgesteld door schepen van omgeving Mireille Colson. Hiervoor heeft gemeente Herselt zich laten bijstaan door GD&A gezien de complexiteit hiervan.

Waarom een nieuw handhavingsplan horen we u denken?

Het is u misschien wel bekend dat er een en ander gewijzigd is in vergunningenbeleid. Zo is er nu de omgevingsvergunning ter vervanging van de voorgaande. En dat vraagt uiteraard ook een geïntegreerde aanpak van de handhaving hierop, als vroeger milieu en stedenbouwkundige luik gescheiden waren in handhaving, moet dit dus nu ook samen worden bekeken.

Vroeger   Nu
Stedenbouwkundige vergunning
Milieuvergunning      -> Omgevingsvergunning
verkavelingsvergunning

Belangrijk is dat je als gemeente hierdoor accenten kan leggen en prioriteiten bepalen die eigen zijn aan de gemeente, want geef toe de problematieken qua handhaving zullen in Herselt verschillen van Stad Antwerpen of Brussel. Dus indien je als gemeente niet kiest voor de opmaak van een eigen handhavingsplan, dan wordt er in de toekomst enkel gevolg gegeven aan klachten die kaderen in de prioriteiten die bepaald werden door Vlaams gewest en Openbaar Ministerie. En zal er mogelijk geen gevolgen gegeven worden aan pv's die moeten worden opgemaakt.

Vroegere prioriteitennota basis voor nieuwe handhavingsplan

Is dit nieuwe plan zomaar uit de lucht gegrepen? Uiteraard niet, als basis werd prioriteitennota gebruikt die werd opgesteld door gemeentelijke handhavingsambtenaar. De eerste versie hiervan werd door vorige bestuur goedgekeurd in 2016.

In de voorgaande nota werd toelichting gegeven over handhaving in het algemeen, de gemeentelijke handhavingsambtenaar werkte een trajectaanpak uit, en men bepaalde in samenspraak met toenmalige college de prioriteiten.

Handhavingsvisie werd dan vastgelegd op 14 prioriteiten waaronder overtredingen in ruimtelijk kwetsbaar gebied, ontbossingen, functiewijzigingen in weekendverblijven.

Voordelen van een handhavingsplan

Als bestuur willen we ons profileren als een klantgerichte en vooral klantvriendelijke overheid. Doel hierbij is dat we burgers zo goed mogelijk informeren, dus ook wat handhaving betreft. Met dit plan kan een burger goed inschatten :

• wat implicaties zijn van onrechtmatig handelen
  • wat ze kunnen doen om hun onrechtmatige handelingen recht te zetten
  • dat handeling kunnen stilgelegd worden om erger te voorkomen voor gemeente of overtreder

Hierdoor is het bovendien mogelijk om van een reactief naar een proactief (info) beleid te gaan.

Doel en opbouw van het plan

Dit plan moet er toe bijdragen om

• De goede ruimtelijke ordening te bewaren
  • de leefkwaliteit in het algemeen verbeteren
  • inbreuken in de toekomst vermijden

1. prioriteitenbepaling :

• algemene prioriteiten (doorbreken stakingsbevelen, niet-naleven van voorwaarden uit vergunningen, schending verordening)
  • gebiedsgerichte prioriteiten (ruimtelijk kwetsbaar gebied)
  • schendingen in overige gebieden (permanente bewoning weekendverblijven, onvergund opsplitsen, reliefwijzigingen, ... )

2. handhavingswijze

• preventief traject (raadgeving, aanmaning, stakingsbevel, ... )
  • curatief traject (bestuurlijk acties, gerechterlijke acties)

Hierbij willen wij als gemeente vooral inzetten op het preventief traject. Dit kan ook betekenen zoals we hierboven melden ook een raadgeving op het terrein betekenen.

Als afsluiter kunnen we stellen dat Handhaving sluitstuk is van elk beleid. Wie regels maakt en vergunningen aflevert, moet ze uiteindelijk ook laten naleven.

Vermoedelijk heeft u hierover nog wel wat vragen, aarzal dan uiteraard niet om ons hierover te contacteren!

gemotiveerde groeten,

Mireille Colson