Nieuwe plannen voor het gewestelijk Ruimtelijk uitvoeringsplan Kasteelpark De Merode

Op 20 juni 2021

Vlaanderen trekker in dit Ruimtelijk uitvoeringsplan - gemeente Herselt heeft slechts adviserende rol

Op 30 april keurde de Vlaamse regering een nieuwe startnota goed voor GRUP Kasteelpark De Merode. Deze nieuwe startnota kwam er nadat er op vorige ontwerp van startnota vanuit Herselt en Westerlo zeer vele inspraakreacties, adviezen en bezwaarschriften waren binnengekomen. Deze vele inspraakreacties ( 430 – adviezen/petities/typereacties/individuele reacties) waren allemaal overwegend negatief. Op basis van deze reacties heeft Vlaanderen beslist om het planvoornemen bij te sturen.

Om jullie toch even wat meer te duiden hoe dit praktisch in zijn werk gaat. Vlaanderen is dus de trekker van dit Ruimtelijk uitvoeringsplan. Als gemeente Herselt hebben we hier slechts een adviserende rol in. Maar uiteraard vinden onze bestuursleden en burgemeester en schepenen van N-VA Herselt het wel onze taak om jullie zo uitgebreid mogelijk te informeren en jullie te laten informeren door de Vlaamse ambtenaren die dit dossier opgesteld hebben.

Wat is volgens Vlaanderen het nieuwe doel van dit GRUP ?

- Impact op natuur bos en landbouw te verkleinen,

-inzetten op versterken van natuur- en landschapswaarden van het kasteeldomein.

- Bekijken of er voor delen van het beoogd programma alternatieve locaties zijn (daarmee wordt gedoeld op herlocalisatie van bistro die eerst tegen dorpsplein Bergom was ingetekend)
- Aangepast bouwprogramma met minder kamers en minder parkeerplaatsen
- Andere ontsluiting van de site (verder weg van dorsplein Bergom)

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen tov startnota 1 ?

- Bijgestuurd ruimtelijk ontwerp voor hotel/wellness (kleinere volumes, streven naar zero impact)
- Beperken van het programma (10 hotelkamers minder, 15 parkeerplaatsen minder)
- Geen ontwikkelingen en geen ontsluiting ter hoogte van dorpsplein
- Onsluiting vanuit de Diestsebaan langs de boswachterswoning
- Natuur- en landschapsherstel op de landbouwgronden van het kasteeldomein
- Kaaibeekhoeve als alternatief voor programma-onderdeel brasserie/infopunt

Infomoment op dinsdag 15 juni

Op dinsdag 15 juni werd een infomoment georganiseerd. Vanuit het college van burgemeester en schepenen vonden we het uitermate belangrijk om de inwoners van Bergom te informeren. Vandaar werden alle inwoners per brief verwittigd, zodat zeker iedereen op de hoogte was van geplande info-moment.

Er werd de mogelijkheid geboden om het infomoment fysiek bij te wonen in de kleine zaal van de mixx. Maar tegelijkertijd werd er ook een live-stream opgezet zodat iedereen dit van thuis uit kon volgen. Vooraf konden al vragen worden ingestuurd. Hier werd al ruim op ingezet, en de meeste vragen hadden de Vlaamse ambtenaren al proberen te beantwoorden in hun presentatie.

Via een speciaal emailadres konden de mensen vragen insturen tijdens het infomoment, en deze werden na de presentatie beantwoord. Uiteraard werden deze ook allemaal door bevoegde schepen Mireille Colson en omgevingsambtenaren van gemeente zeer precies genoteerd zodat we zeker uw bezorgdheden als gemeente kunnen meenemen in de adviezen.

Bezwaren indienen tot 23 juli

De consulatieronde is gestart op 25 mei en loopt nog tot 23 juli. Tot dan kan u uw bezwaarschriften binnenbrengen op de diensten van gemeente Herselt.

meer info : https://rsv.ruimtevlaanderen.be/RSV/Ruimtelijk-Structuurplan-Vlaanderen/...

Maar aarzel zeker niet om onze burgemeester of schepenen over dit dossier te bevragen.

We horen zeer graag uw mening :

burgemeester : Peter.keymeulen [at] herselt.be

schepen van omgeving : Mireille.colson [at] herselt.be