Slecht nieuws werd opgespaard tot na de lokale verkiezingen

Op 26 oktober 2012

De voorbije week kregen we een niet aflatende stroom slecht nieuws over ons heen.

Ford gaat weg uit Genk, Dow Chemical stopt in Tessenderlo, Volvo verlengt 300 tijdelijke contracten niet, 600 jobs weg bij Duferco en NLMK… De Belgische industrie kreeg klappen deze week.

Van het financiële front is het nieuws al evenmin opbeurend. Voor de begroting 2013 moet bijna 4 miljard gevonden worden. Beterschap wordt niet direct verwacht, want de economie zal volgend jaar waarschijnlijk minder groeien dan verwacht, zodat Di Rupo opnieuw op zoek moet naar miljarden. Bovendien heeft Dexia alweer enkele miljarden nodig om drijvende te blijven ...

Is de duivel er mee gemoeid? Is oktober een rampmaand? Of is dit gewoon toeval?

Het uitstellen van slecht nieuws tot na de (gemeenteraads)verkiezingen is in ieder geval een beproefde techniek. Het was zowat het enige ‘beleid’ waarmee Di Rupo de voorbije maanden bezig was. Met welwillende hulp van de oude Vlaamse partijen welteverstaan.

De federale ministers, met steun van voorzitters Beke, Tobback en De Croo, bleven bij hoog en bij laag bleven beweren dat lokale verkiezingen niets, maar dan ook niets met de regering te maken hebben. Toch bleef de regering de voorbije maanden verlamd.

Deze regering is bereid maanden te verliezen omwille van een verkiezing waarvan ze beweert er niets mee te maken te hebben. Het is veelzeggend.

Misschien is dat zelfs het meest onrustwekkende nieuws van de voorbije week.