Tussenkomst Mireille Colson Verenigde Raadscommissie 17 september 2020 Provincie Antwerpen

Op 17 september 2020, over deze onderwerpen: Corona, Corona crisis, coronacrisis
Mireille Colson

Op donderdag 17 september kregen alle provincieraadsleden een toelichting door gouverneur Cathy Berx over de genomen maatregelen in de provincie Antwerpen. En een toelichting door Gedeputeerde Luk Lemmens over de geplande acties vanuit de provincieraad voor ondersteuning naar onze lokale ondernemers.

Als fractievoorzitter bracht ik hierover een tussenkomst. Ik pleit ervoor om de dagelijkse 'corona'-cijfers in de juiste context te plaatsen. Als lokale mandataris weet ik hoe moeilijk het geweest is om de strenge maatregelen te verdedigen in een gemeente waar op dat moment geen besmettingen waren. En ik pleit vooral voor het vermijden van een nieuwe lockdown... en voor hoop en perspectief voor onze burgers.

De tekst van mijn tussenkomst kan u hieronder integraal terugvinden.

Tussenkomst:

"Bedankt voor deze uitgebreide toelichting. Blij ook van iedereen vandaag fysiek terug te mogen begroeten. De eerdere oproep om uit Antwerpen weg te blijven heeft gelukkig niemand van ons afgeschrikt.

Maar naar de orde van de dag.

Ik kom hier vandaag een pleidooi houden voor corona-realisme.

Want de rek is eruit!

De mensen snappen van de cijfers niets meer, noch minder van de analyses over de cijfers en begrijpen dus minder en minder waarom ze iets wel of niet mogen doen. De onduidelijkheid doet het draagvlak zienderogen verdwijnen.

Bubbel van 5, groep van 10, avondklok, afgelaste huwelijken en communiefeesten, vereenzaming bij onze rusthuisbewoners, bij onze alleenstaanden… en misschien zelfs bij gezinnen. Kranten berichten over toenemend aantal gevallen van mensen met eetstoornissen en over intrafamiliaal geweld.

De rek is eruit, uit onze economie, uit de culturele sector, en uit het draagvlak bij de burgers.

En nog elke dag krijgen we krantenkoppen naar ons hoofd geslingerd die ons alleen maar meer onheil en dreigende lockdowns voorspellen.

Versta me niet verkeerd, ik wil hier vandaag niets minimaliseren. Net zoals Gedeputeerde Lemmens al stelde hebben wij het grootste respect voor zorgpersoneel, en we betreuren elke corona-zieke en corona-dode.

Maar ik wil hier wel de frustraties van de afgelopen maanden van verschillende lokale mandatarissen ventileren. Waarop baseren we ons voor de strenge soms zelfs draconische maatregelen met een ongeziene impact op economie en psychosociaal welbevinden?

Op welke interpretatie van de cijfers? En ja…Hoe kregen we in het landelijke Herselt uitgelegd dat de eenzame fietser een mondmasker moest dragen?

Bij deze wil ik toch ook even ook een bloem werpen naar lokale besturen die echt niet in de makkelijkste omstandigheden beslissingen hebben moeten blijven nemen en de verordeningen moesten blijven verdedigen. Alsook naar onze politiemensen die vaak een lastige taak hadden bij de handhaving. Een welgemeende dank.

Ik pleit hier vandaag vooral voor hoop en perspectief, en voor duidelijke en correcte cijfergegevens. Cijfers die worden gekaderd in de juiste context. Aantal besmettingen heel duidelijk afgezet tegenover het aantal tests.

Stop over stijgend aantal besmettingen als er niet gesproken wordt over aantal genezingen.

Ik sluit me dan ook graag aan bij sommige infectiologen en statistici, die ook meer en meer aandringen op een correcte interpretatie. Ik citeer hierbij graag uit artikels van Het Nieuwsblad en VRT.nu van de afgelopen dagen :

746 besmettingen per dag, maar niet allemaal ziek.

Ja, er zijn meer besmettingen dan in juli, en meer dan in maart. Maar we mogen deze cijfers niet vergelijken. In maart testten we alleen mensen die zo ziek waren dat ze bijna moesten opgenomen worden. Nu testen we ook iedereen met een kuchje, of iedereen die terugkomt uit een rode zone.

30.3 ziekenhuisopnames per dag, maar niet allemaal voor corona

Net die ziekenhuisopnames waren volgens statici tijdens de 1e golf de meest betrouwbare graadmeter.

Vandaag wordt iedereen die wordt opgenomen in ziekenhuis voor een ingreep, bevalling, .. getest, of een van de laatste patienten op intensieve lag omwille van een andere reden dan corona op intensieve…. Maar zitten wel allemaal in de cijfers. Dus ook daar mogen we ons niet op blindstaren.

2.9 besmettingen per 100 tests, maar positiviteitsratio zegt niet alles;

Een hoog cijfers wijst erop dat er nog veel mensn rondlopen zonder te weten dat ze besmet zijn. Een laag cijfer zal dan weer vooral wijzen op een degelijke teststrategie.

Situeren de besmettingen zich in bepaalde bevolkingsgroepen of bepaalde locatie?

Benoem het dan ! En ga voor gerichte maatregelen.

Maar laat ons aub een nieuwe lockdown vermijden.

Zonder correcte info maken we mensen soms onnodig ongerust, of net niet… en verdwijnt het draagvlak bij onze burgers om de regels te volgen.

Om af te ronden wil ik wel even hebben over “het nieuwe normaal”. Mijn excuses aan iedereen die voor deze term een allergie heeft ontwikkeld… In mijn nieuwe normaal, moeten we onze ouders en grootouders koesteren, en vooral ook kunnen blijven bezoeken zodat ze niet sterven van eenzaamheid ipv corona. Meer richting doe maar normaal met gezond verstand met respect voor handhygiene en afstandsregels…

En in mijn coëxistensie met het virus wil ik graag blijven mijn vrienden en familie zien. En samen op café een pintje drinken. Want Tuurlijk da, dat smaakt nog altijd even goed op 1.5 m.

Dus laat ons werken aan contextualiseren in functie van hoop en perspectief, aan degelijke contacttracing, aan betrouwbare tests met snellere resultaten waardoor we quarantaines tot een minimum kunnen herleiden en onze economie de motor laten blijven die alles draaiende houdt.

Want de gevolgen een nieuwe lockdown zullen niet te overzien zijn. Niet alleen op economisch vlak, maar vooral voor onze burgers waarbij het virus er nu al serieus heeft ingehakt– en dan bedoel ik niet door ziek te zijn -  , versterkt door alle onheilspellende berichtgeving. Een mens zou voor minder het dansje van Jerusalema instuderen of sta ons bij… naar compromiterende foto’s  van bv’s gaan kijken om deze corona-berichten even te vergeten.

Blij ook om te vernemen dat er al lessen geleerd zijn, en dat deputatie nu vanaf eerste moment zal worden betrokken indien nieuwe maatregelen zich toch zouden opdringen.

En Bubbels… die zou ik in de toekomst liefst terug associëren met  een lekker glas dat we hopelijk ook als collega’s terug mogen heffen na deze extreme periode.

Ik dank u."