Tussenkomst Mireille Colson - budgetbesprekingen provincie - Problematiek Omgevingsvergunningen kippenstallen

Op 9 december 2020
Mireille Colson

Het zal u niet ontgaan zijn dat er recent in de media heel wat te doen is geweest rond de problematiek van grootschalige industriële landbouwbedrijven. Het is dan ook een problematiek die in heel Vlaanderen speelt. In de provincie Antwerpen vinden we dergelijke bedrijven vooral terug in de Kempen.

Lokale landbouwers staan onder constante druk van hun leveranciers en afnemers om steeds maar verder hun bedrijven uit te breiden. Uit de sector hoor ik de duidelijke kreet dat overleven in de landbouwsector vandaag alleen nog maar mogelijk is wanneer men aan schaalvergroting doet. Het aantal landbouwers in Vlaanderen daalt jaarlijks, maar het aantal dieren stijgt en de bedrijven worden steeds groter. Landbouwers zijn ondernemers en verdienen onze steun, maar de roep om oplossingen is ook hoog vanuit gemeentes en omwonenden. De huidige situatie is voor niemand nog leefbaar.

De gevolgen zijn in de Kempen niet te overzien. Gebieden die bestemd zijn voor landbouw komen vol te staan met grote industriële loodsen voor intensieve veeteelt. Waar tegenwoordig veelal slachtkippen worden gekweekt. Onze open ruimte raakt zo verder versnipperd. De bedrijven zijn vaak loodsen met daarin industriële installaties op een grote betonnen fundering . We moeten ons misschien al wel de vraag durven gaan stellen of deze activiteiten nog wel thuishoren in agrarisch gebied.

In vele gemeentes verdwijnt het lokale draagvalk bij de omwonenden voor dergelijke grootschalige projecten. Want velen onder ons hebben misschien wel eens graag een kip op hun bord, maar duidelijk liever niet de stal in hun achtertuin. Terecht??

De uitstoot van ammoniak van deze stallen draagt sterk bij aan de stikstofdepositie. Grote aanvoer van stikstof via de lucht verzuurt en vermest onze bodem. De geurhinder van een kippenstal kan enorm zijn. De impact op mens en milieu is dan ook groot. Uit een recente studie van de VMM uit 2019 blijkt dat in Vlaanderen de hoogste ammoniakconcentraties te vinden zijn in het centrale deel van West-Vlaanderen, het noorden van de provincie Antwerpen en het noordoosten van Limburg.

In de provincie West-Vlaanderen is de problematiek echter veruit het grootst. Zeer recent werd daar een studie besteld door de provincie om een duidelijker beeld te krijgen van de effectieve geurimpact op de omgeving van vleeskippenstallen.

Men was ervan overtuigd dat de gehanteerde geurcijfers en modellen niet meer voldoende waren om een omgevingsvergunningsdossier voor een vleeskippenstal te beoordelen. De conclusie van deze geurstudie wijst erop dat de geurimpact van vleeskippen in de praktijk afwijkt van wat er theoretisch berekend wordt volgens de door Vlaanderen gehanteerde cijfers.

Ik begrijp dat de provincie in het beoordelen van omgevingsvergunningsaanvragen gebonden is aan wat Vlaanderen decretaal vastlegt. Maar hier blijkt dat er wel wat parameters aan herziening toe zijn en dat er een duidelijk hiaat zit in de bestaande reglementering. Vandaar mijn vragen:

- Bent u op de hoogte van deze studie rond geurhinder die uitgevoerd door de provincie West-Vlaanderen en de resultaten ervan?

- Kan een degelijke studie in de provincie Antwerpen ook iets betekenen voor de problematiek die we kennen in de Kempen?

In onze provincie zien we vooral dat de druk op de Noorderkempen vandaag zeer groot is. Het protest vanuit de bevolking en lokale besturen groeit elke dag. En bij onze boeren blijft er de nood om uit te breiden zodat ze kunnen overleven. Deze situatie kan zo niet verder. Het is dus onze taak om mee te zoeken naar oplossingen zowel voor deze ondernemers als voor onze inwoners.