Voorlopig geen vergunning voor sociale verkaveling Kruisveld nadat oppositiepartij N-VA administratieve fout ontdekt

Op 18 november 2016, over deze onderwerpen: Programma en standpunten, Armoede & gelijke kansen, Sociale huisvesting, Sociale Huisvestingsmaatschappij

Op 25 oktober 2016 leverde het college van burgemeester en schepenen onterecht een verkavelingsvergunning af voor de sociale verkaveling voor ‘Kruisveld’ in Ramsel. Oppositiepartij N-VA stelde zich op de gemeenteraad van 24 oktober ernstige vragen bij de laattijdigheid van de goedkeuring van het wegtracé in dit dossier. Bovendien moesten de bevoegde schepenen het antwoord schuldig blijven op heel wat vragen van oppositiepartij N-VA.

N-VA raadslid Mark Van den Wouwer : “Bij nader onderzoek bleek dat het schepencollege de uiterste datum van goedkeuring in dit dossier had overschreden, en dus onterecht een vergunning had afgeleverd voor deze verkaveling. Wat N-VA betreft, is iedereen gelijk voor de wet. Als een gewone burger te laat is met zijn bouwaanvraag, wordt deze ook geweigerd.”

Omstreden beslissing

Het college van burgemeester en schepenen legde bovendien de verschillende bezwaren en negatieve adviezen naast zich neer bij het afleveren van deze vergunning.

“We kunnen opnieuw alleen maar betreuren dat het schepencollege de verschillende negatieve adviezen over waterhuishouding, te sterke woningconcentratie en mobiliteitsproblematieken naast zich neerlegt. Ook in dit dossier,” aldus Mark Van den Wouwer (N-VA), “Misschien moeten we ons wel vragen stellen bij het feit dat onze burgemeester lid is van het directiecomité van de vergunningsaanvrager”

N-VA Herselt blijft absoluut voorstander van sociale woningbouw, maar wil vanuit de oppositie blijven werken aan een goede sociale mix en een spreiding over het gehele grondgebied van Herselt.