Zorgzaam Bergom krijgt een pluim

Op 12 september 2023

We vieren 1 jaar Zorgzaam Bergom

Zorgzaam Bergom is ondertussen ruim een jaar bezig. Omdat Zorgzaam Bergom de eerste twee jaar gesubsidieerd is door Vlaanderen, verstuurde het OCMW van Herselt de nodige jaarlijkse verantwoordingsstukken naar de Vlaamse overheid. Op 14 augustus ontving het lokaal bestuur fijne woorden vanuit het Departement Zorg: ‘We zijn onder de indruk van de veelheid aan activiteiten die u op maat van en op basis van de noden van de buurt tot op heden gerealiseerd hebt: de oprichting van een Welzijnsraad, de organisatie van maandelijkse babbelkoffies, de Babbellijn, de huisbezoeken bij 80-plussers, de inzet van verzorgenden bij inwoners die eenzaamheid ervaren, de ontwikkeling en verspreiding van de Welzijnsgids voor Bergom en de Bergomse Gazet.

Een schot in de roos

Zorgzaam Bergom kan rekenen op een groep van 10 geëngageerde vrijwilligers die vakkundig ondersteund worden via vorming en een maandelijks intervisiemoment. Verder wordt uw project gedragen door een enthousiaste buurtregisseur die samen met een projectcoördinator en de schepen van sociale zaken borg staan voor een stevige aansturing van het project’.

Deze mooie woorden geven nog meer de bevestiging dat Zorgzaam Herselt een schot in de roos is! Het lokaal bestuur bestendigt dit verhaal door de oprichting van lokale dienstencentra in Varenwinkel en Bergom met oa een dorpsrestaurant. De maandelijkse babbelkoffies zijn ondertussen een gevestigde waarde, de huisbezoeken naar 80-plussers worden stelselmatig uitgebreid naar de andere deelgemeenten. De opstart van Zorgzaam Bergom is slechts het begin van een beleid dat extra wil inzetten op buurtgerichte zorg en de preventie van vereenzaming.

Ook langs deze weg een dikke dankjewel aan alle vrijwilligers die meewerken aan zorgzaam Bergom vanwege schepencollege en bestuur N-VA Herselt