Samenvatting van het Verkiezingsprogramma 2012

Op 12 oktober 2012, over deze onderwerpen: Programma en standpunten
Samenvatting verkiezingsprogramma 2012

N-VA Herselt wil absoluut op een andere, op een ethische manier aan politiek doen. De sociaaleconomische visie van de N-VA ligt aan de basis van dit programma. Vijf kerngedachten geven een leidraad voor een programma op maat van Herselt

Vrijheid en verantwoordelijkheid, rechten en plichten. Het kostbare weefsel wordt van onderuit opgebouwd, niet van bovenaf opgelegd. Voor het maken van een hechte en open gemeenschap draagt iedereen (zowel inwoner als politicus)verantwoordelijkheid.

Bevorderen, niet betuttelen. Beleidsinstrumenten zoals subsidies en beleidsplannen moeten een meerwaarde hebben. We moeten afstappen van het idee dat alles in regeltjes gegoten moet worden en ruimte geven aan het individu en de gemeenschap.

Inspraak, maar ook uitspraak. Om de kloof met de burger te dichten wil N-VA werk maken van een basisdemocratie met een echte opwaardering van burgerparticipatie.

Efficiënte en krachtige lokale besturen. De lokale autonomie wordt maximaal benut om een open en transparant beleid te voeren. Beleidsmakers moeten verantwoording afleggen aan de gemeenschap, niet aan bevriende organisaties.

Vlaanderen en Europa. Taal verbindt. Taal wordt in ons land vaak geassocieerd met het communautaire, met taalstrijd. N-VA Herselt vat taal veel ruimer op. Door in overheidscommunicatie een eenvoudig en duidelijk Nederlands te hanteren kunnen alle burgers beter betrokken worden bij het beleid en bij de gemeenschap.

Je kan hieronder doorklikken voor de programmapunten van N-VA Herselt, ofwel het volledige programma in PDF formaat downloaden.
...
Tijd voor verandering.
Die verandering begint in Herselt.
...

HET SOCIALE LUIK

N-VA streeft naar een aangename, warme samenleving waarin iedereen een zinvolle plek vindt. Dat is de basis voor het welbehagen of welgevoelen van de inwoners en bezoekers van Herselt, daarvan zijn wij overtuigd.

Een gemeenschap wordt van onderuit opgebouwd. Een gemeentebestuur moet een kader creëren dat nodig is om een positieve dynamiek in beweging te zetten en te houden.

Zo kan verzuring tegengehouden worden.

Het lokaal sociaal beleid is een krachtig politiek thema. Gemeenschapsopbouw is in essentie politiek.

1.            Dienstencentrum

N-VA kernpunten: van gemeentehuis tot gemeenteThuis

Wat betreft het sociaal beleid investeert N-VA Herselt in de verdere uitbouw van het Sociaal Huis door vier sterke krachtlijnen uit te zetten die zorgen voor een positieve verandering, zowel voor bezoekers, medewerkers, administratief personeel en maatschappelijke werkers. Deze Vier krachtlijnen zijn: 

  • Verruiming
  • Burgerparticipatie
  • Preventie
  • Dynamiek

De vier krachtlijnen liggen aan de basis van onze visie en zijn een blauwdruk die ook van toepassing is op het personeel van het Sociaal Huis.

Het sociaal huis omvat het specifieke luik van de armoedebestrijding, het seniorenbeleid waarin zowel aandacht is voor de vitale ondernemende senior als de hulpbehoevende kwetsbare oudere als ook het jeugdbeleid. Het sociaal huis is tevens een krachtig instrument om de uitdagingen van de toenemende eenzaamheid, bevolkingsgroei, vergrijzing, armoede, het hoofd te bieden. 

Eerste krachtlijn: Verruiming

Verruiming betekent het openstellen van het Sociaal Huis voor elke inwoner van Herselt met zijn specifieke vraag. Met andere woorden: N-VA Herselt zet in op een inclusief beleid.

[OCMW] Artikel 1 van het OCMW stelt: “Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid”.

Dit impliceert onweerlegbaar een verruiming van het OCMW. Van traditionele armoedebestrijding naar de bevordering van het welzijn van de totale bevolking. Het Sociaal Huis is een ontmoetingshuis waar elke inwoner van Herselt terecht kan zowel voor vragen met betrekking tot kinderopvang, bouwvergunning, lokale economie …

Het is belangrijk dat de uitbouw van het Sociaal Huis breed wordt opgevat, dus niet enkel voor specifieke doelgroepen of met de focus op armoedebestrijding.

N-VA Herselt vertelt een positief verhaal: vlotte toegankelijkheid, laagdrempeligheid, kwaliteitsvolle dienstverlening en vertrouwen door transparantie, dat zijn de sleutelwoorden.

N-VA Herselt wil alles in het werk stellen om stigmatisering en hokjesdenken te bannen uit het dagelijks leven. Het slechte-nieuwstraject van het sociaal beleid wordt definitief verlaten. 

Tweede krachtlijn: Burgerparticipatie

[Participatie]  Actieve burgerparticipatie is de basis van een doe-democratie. Vanuit het Sociaal Huis zet N-VA Herselt in op een verantwoordelijkheidsgemeenschap. In de eerste plaats wil dit zeggen dat het gemeentebestuur appelleert op de mogelijkheden en de expertise die de burger heeft. De belangrijke rol van de ervaringsdeskundige naast de professional wordt gevaloriseerd. De gedeelde probleemanalyse van de burger en de beleidsmaker moet leiden tot de gemeenschappelijke oplossing van het probleem. Het eindeloos, eenzijdig opzetten van allerlei projecten door het bestuur die niet gedragen worden door de burger moet stoppen, want het is een enorme tijd- en geldverslindende bezigheid die enkel tot doel heeft een bepaalde sociale industrie in stand te houden. De steekvlampolitiek moet ophouden, want ze gebeurt veel te laat en altijd achteraf.

N-VA Herselt is er van overtuigd dat werken aan een gemeenschap efficiënter is dan het opzetten van geïsoleerde projecten door de overheid. De nadruk ligt op zinvolheid en de betekenis van elke burger voor de samenleving.

Het Sociaal Huis hoort dicht bij de mensen, in het hart van de gemeente. N-VA Herselt zet daarom in op een sterk georganiseerd, coherent communicatiebeleid. Communicatie als middel tot participatie en integratie.

In die context wil N-VA werk maken van de ontwikkeling van twee belangrijke beleidsinstrumenten

Op welke manier communiceert de burger graag met de gemeente? De online-wereld krijgt een steeds belangrijker plaats, maar nieuwsbrief, loket, telefoon of GSM blijven eveneens nodig. Het in beeld brengen van een voorkeurkanaal voor communicatie is een belangrijke opdracht.
Op welke manier wil een burger zich engageren in de samenleving? Als vrijwilliger, als creatieve geest of als expert? Het in kaart brengen van een engagementsspreiding is absoluut zinvol.

Derde krachtlijn: Preventie

[Preventie]  Een oude wijsheid is: voorkomen is beter dan genezen. Een valkuil in deze crisistijd is enkel in te zetten op het verzorgen van wonden in plaats van ze te voorkomen. Veel samenlevingsproblemen kunnen vermeden worden door preventief te werken. Preventief werken aan opvoeding, veiligheid, budget, energie, levenslang wonen, gezondheid …

Een eerste preventieve maatregel vanuit het Sociaal Huis is leerhulp voor middelbare schoolstudenten. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om in extra bijscholing te voorzien. Door het kwaliteitsvol ondersteunen van leerlingen die tijdelijk studie- of motivatieproblemen ondervinden kan in een behoorlijk aantal gevallen vermeden worden dat ze in het watervalsysteem terechtkomen.

Een ander initiatief dat vertrekt vanuit het Sociaal Huis is de seniorenconsulent. Deze persoon adviseert en begeleidt senioren met specifieke vragen rond onder andere

  • Verder werken na het pensioen
  • Erfenissen
  • Inschrijven in een rusthuis
  • Aanpassingen aan de woning

Enz.

 N-VA Herselt wil af van het algemeen beeld van ‘senioren’ als één enkele homogene groep. De grote differentiatie van leeftijd en behoeften moeten leiden tot een differentiatie op beleidsniveau.

Het begrip ‘senioren’ is voor N-VA te eng voor een zo brede bevolkingsgroep.  Tussen de actieve 60’er en de hulpbehoevende bejaarde bestaat een enorm verschil op vlak van behoefte en vraag om dienstverlening. Het activeren van een jonge (jongvoelende) senior in het sociaal weefsel is een belangrijke insteek.

N-VA Herselt zal nauw samenwerken met de provincie op vlak van preventieve gezondheidszorg. Initiatieven zoals de tandmobiel passen perfect in het preventief gezondheidsbeleid dat wij nastreven.

Vierde krachtlijn: Dynamisch beleid

Mensen maken het beleid. Steeds vertrekken vanuit de vraag en flexibel bijsturen wanneer dat nodig is. Het zijn een paar belangrijke toetsstenen die N-VA in de praktijk wil toepassen.

Wat het personeelsbeleid betreft legt N-VA de nadruk op vertrouwen in de deskundigheid van haar medewerkers. Dit is ook een vorm van appreciatie. Politiek zet de doelstellingen uit, de invulling gebeurt door de medewerkers binnen het wettelijk kader: het Sociaal Huis wil eenaantrekkelijke werkgever zijn.

2.            Gezinsbeleid

N-VA kernpunten: regisseursrol kinderopvang opnemen, haalbaarheid

[Gezinsbeleid]  Het gemeentebestuur moet tegemoet komen aan jonge gezinnen door extra in te zetten op occasionele kinderopvang. Ook dient het creëren van nieuwe particuliere plaatsen aangemoedigd te worden door financiële en logistieke ondersteuning. Eveneens in de rol vanregisseur zorgt de gemeente voor een loket waarbij mensen een duidelijk overzicht en informatie krijgen over de beschikbare plaatsen. Tenslotte moet de gemeente garant staan voor een sterke pedagogische omkadering met kwaliteitsvolle kinderopvangplaatsen.

N-VA Herselt is er zich van bewust dat de steeds groter wordende groep van nieuw samengestelde gezinnen een bijkomende complexiteit meebrengt. Het beleid moet rekening houden en oplossingen bieden voor specifieke vragen die verbonden zijn aan deze nieuwe gezinsvormen. Bijvoorbeeld, bij co-ouderschap worden kinderen op het adres van één van de ouders ingeschreven. Voor de andere ouder moet ook voorzien worden in kinderopvang en speelpleinwerking.

N-VA wil eveneens beleidsmatig aandacht schenken aan de specifieke problematiek van dealleenstaande ouder.

3.            Jeugd

Herselt heeft blijkbaar nog geen oplossing voor een jeugdhuis. In VTC De Mixx, “Het meest complete vrijetijdscentrum van Vlaanderen” lijkt ons geen goed alternatief voor de huidige locatie. De jeugd van Herselt heeft recht op een eigen locatie. Een onderkomen waar dezelfde vrijheden geboden worden die ze vandaag ook heeft.

N-VA kernpunten: onafhankelijk, adviserend

[Jeugd]  N-VA Herselt wil in samenwerking met de jeugdvereniging zoeken naar een duurzame oplossing voor een jeugdhuis. Uiteraard zonder te raken aan hun onafhankelijkheid.

N-VA wil werk maken van de opwaardering van adviesorganen.

De jeugdraad is zo een adviesorgaan. In deze raad willen we luisteren en met een open geest van gedachten te wisselen met de jongeren. . Door een open werking en een dialoog kan de jeugdraad een toegevoegde waarde zijn voor het jeugdbeleid in Herselt.

4.            Cultuur

Sinds de opening van vrijetijdscentrum (VTC) De Mixx is er op cultureel vlak wel wat veranderd in Herselt. De bibliotheekjes van de dorpen gaan dicht. De Mixx biedt plaats voor een grote bib, de enige van Herselt. De Mixx voorziet ook plaats voor een tentoonstellingsruimte. Ook de Heemkundige kring heeft een lokaal om materiaal te bewaren in het VTC.

Het samenbrengen van een aantal heeft zijn voordelen, onder meer de verantwoording van de zeer hoge onderhoudskost van dit “meest complete vrijetijdscentrum van Vlaanderen” (sic.). Maar de centralisatie van het cultuurleven gaat veel te ver in Herselt. De trend om culturele evenementen uit de deeldorpen weg te halen en naar De Mixx over te brengen is geen goede zaak. We zijn absolute voorstander om elke vereniging te blijven ondersteunen in hun activiteiten in de verschillende deelgemeenten en hen niet (moreel) te verplichten gebruik te maken van De Mixx.

N-VA kernpunten: eigenheid dorpen bewaren

[Cultuur]  Al onze deeldorpen hebben een eigen ziel. N-VA wil de eigenheid van de dorpskernen behouden, zelfs ondersteunen waar dat mogelijk is. Een gemeentebestuur moet daaraan bijdragen door het stimuleren en ondersteunen van culturele evenementen in de dorpskernen.

Culturele evenementen zoals kermissen, tentoonstellingen, WAK, enz. zijn kansen om het sociale weefsel te versterken. Ze moeten in de dorpskernen behouden worden, of voor het WAK, dichter naar de mensen toe gebracht worden.

5.            Sport

“Het meest complete vrijetijdscentrum van Vlaanderen” voorziet infrastructuur voor een heleboel sporten. Ook voor sporten waarvoor in Herselt vroeger geen infrastructuur te vinden was. Dat is goed natuurlijk. Meer keuze doet meer sporten. Dat hopen we toch.

Herselt heeft nog tot eind december 2012 een zwembad. Het tot ver in de omstreken gekende Delfino sluit dan definitief de deuren. Voor velen gaat daarmee ook een belangrijk stuk uit zijn / haar jeugd verloren. “Heel Herselt heeft leren zwemmen in den Delfino”… De investering voor renovatie en de stijgende kosten van de uitbating zijn te hoog. De verenigingen verbonden aan Delfino, onder andere de zwemclub, moeten een ander onderkomen zoeken.

Het blijft jammer dat meer dan een half miljard oude Belgische Franken geïnvesteerd kan worden in nieuwe infrastructuur, voor een belangrijk gedeelte gebruikt door mensen van buiten Herselt, terwijl een privé zwembad 100 meter verderop moet sluiten omdat de uitbaters de uitbatingkosten niet meer kunnen opbrengen.

N-VA kernpunten: levenslang sporten

De N-VA neemt lokaal initiatieven met levenslang sporten als doelstelling. Waar nodig worden hiaten opgevuld door samenwerking met de buurgemeenten

N-VA wil speciaal aandacht besteden aan sport voor de allerkleinsten. Een gevarieerde motorische ontwikkeling bij onze allerjongsten kan bepalend zijn voor de rest van hun leven. Om die mee in het sport- en bewegingsbeleid op te nemen moet de sportdienst samenwerken met de kinderopvang en naschoolse initiatieven (waarvoor de gemeente de rol van regisseur op zich neemt).

N-VA wil rekening houden met alle sportverenigingen om het diverse aanbod op een kwalitatief hoog peil te houden. De gemeente dient een coördinerende rol op zich te nemen. De gemeente moet niet alles zelf willen Waar nodig wordt onderzocht waar publiekprivate samenwerking het aanbod kan versterken.

Naast het aanbieden van de infrastructuur van De Mixx aan verenigingen en clubs, moet de gemeente ook voorzien in infrastructuur voor lichtgeorganiseerde sporters. Bijvoorbeeld een Finse piste voor joggers in de buurt van elke dorpskern (niet alleen aan De Mixx).

Binnen afzienbare tijd zullen zowel Westerlo als Hulshout een eigen zwembad hebben. Om de leegte die de sluiting van Delfino nalaat op te vangen wil N-VA Herselt duidelijke afspraken maken met beide buurgemeenten om de inwoners van Herselt toe te laten er tegen een voordelig tarief te laten zwemmen.

Grensoverschrijdende samenwerking moet verder worden uitgediept. Het drukt de kosten en biedt een waaier van mogelijkheden voor nieuwe initiatieven.

 

DE OPENBARE RUIMTE

Een ruimtelijk beleid moet wonen, mobiliteit, economie, recreatie en toerisme met elkaar verzoenen. Het is een moeilijke opdracht om de publieke ruimte te ordenen. Een gemeentebeleid wordt vaak geconfronteerd met conflicten over het gebruik (de bestemming) van de openbare ruimte, want elke gebruiker wil vanuit een eigen invalshoek aanspraak maken op de beschikbare ruimte.

Elke keuze in verband met het ruimtelijk beleid heeft ook direct impact op de omgeving en op meerdere gebruikers. Wil men tot gedragen aanpassingen komen dan zijn voorzichtigheid en overleg onontbeerlijk.

Een doordachte langetermijnvisie is een absolute noodzaak voor een goed en consistent ruimtelijk beleid. Die langetermijnvisie moet aan iedereen duidelijk uitgelegd worden. Wanneer mensen tijdig geïnformeerd worden en er ruimte is voor participatie en inspraak, dan alleen zijn uitgesproken en gedragen aanpassingen mogelijk.

1.            Ruimtelijkeordening

[Gewestplan]  Elke Vlaamse gemeente moet volgens het decreet van 18 mei 1000 een Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) opmaken. Dat is een beleidsplan waarin de gemeente haar visie op de ruimtelijke ontwikkeling van het grondgebied inschrijft. Herselt heeft als allerlaatste van 70 gemeenten van de provincie Antwerpen pas midden 2012 een GRS goedgekeurd. Door een gebrek aan langetermijnvisie voor wat betreft ruimtelijke ordening is Herselt verworden tot het toonbeeld van hoe het niet moet.

Mensen worden niet geïnformeerd over structurele aanpassingen in hun directe omgeving. Drie voorbeelden uit het voorbije jaar illustreren dit.

Sommigen komen bij toeval te weten dat achter hun tuin een sociale woonwijk ingepland werd (Dieperstraat – Limberg).
Anderen lezen in de krant dat de burgemeester toelating gaf voor het bouwen van een hotel en congrescentrum naast hun deur (kasteelpark Bergom).
Commotie alom wanneer tijdens een onder druk van de oppositie georganiseerde infosessie blijkt dat er concrete plannen bestaan om van Boerkens – Hollemans Hoek ( vlak naast de dorpskern ) een KMO zone te maken.
De bestaande bedrijvenzones kampen met eeuwigdurende rechtsonzekerheid doordat enkel korte termijn vergunningen uitgereikt worden, ofwel met overlastproblemen.

Dit moet veel beter kunnen.

En het kàn ook veel beter. Het GRS zoals het vandaag op tafel ligt is niet meer dan een slordige collage van feiten en situaties en het ontbreekt aan een doordachte visie. Dit huiswerk moet opnieuw gemaakt worden.

N-VA kernpunten: durven kiezen voor transparantie …

N-VA Herselt gelooft sterk in de kracht van groen en de open ruimte van Herselt. Vooral voor een woongemeente zoals de onze is het een schat die bescherming verdient.

Wanneer er aanpassingen moeten gebeuren dan zullen voor elke beslissing volgende toetsstenen gebruikt worden

Positieve keuzes. De juiste keuze is een keuze die welzijn en welvaart verenigt en maximaal het algemeen belang dient.
Oog voor haalbaarheid en betaalbaarheid. Beter een minder ambitieuze maatregel die betaalbaar is dan de hemel beloven om te eindigen met een gat in de begroting.
Volgens een objectieve en zakelijke lijn. N-VA wil hier een duidelijke breuk met het verleden maken. Eerder dan individuele belangen moeten objectieve elementen de doorslag geven, met oog voor het algemeen belang in al zijn facetten.
Helder, open en in overleg. N-VA wil investeren in overleg en open communicatie.

Ruimtelijk beleid, mobiliteit en wonen zijn één en ondeelbaar. Of een plek geschikt is voor de ontwikkeling van een bedrijventerrein of een woonwijk hangt in belangrijke mate af van bereikbaarheid, parkeermogelijkheden enz. N-VA vraagt één schepen ‘publieke ruimte’ die zich bezighoudt met Ruimtelijk Beleid, Wonen en Mobiliteit. Die disciplines zijn zo nauw met elkaar verbonden dat elke ontkoppeling inefficiëntie tot gevolg heeft.

[Vergunningen]  N-VA maakt resoluut de keuze voor een volwassen en correct vergunningenbeleid, gebaseerd op feiten en bewaakt via een faire en redelijke handhaving. N-VA wil open communiceren over elke beslissing die genomen wordt over het ruimtelijk beleid.

N-VA wil werk maken van de ontvoogding van de gemeente zodat Herselt in de toekomst over een vergunningenautonomie beschikt. Ontvoogding laat toe dat procedures sneller verlopen en dat de gemeente een beleid op maat kan voeren.

Een administratie van een kleine gemeente kan niet op elk vlak experten in huis hebben. N-VA wil daarom inzetten op een efficiëntere samenwerking met buurgemeenten. Bovendien willen we de experten van het middenveld opwaarderen. Een voor de hand liggende maatregel is de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) opwaarderen en haar onafhankelijkheid maximaliseren. De opgebouwde expertise moet niet alleen ten dienste van de politiek staan. Ook de burgers moeten daar beroep op kunnen doen.

2.            Mobiliteit

De nieuwe doorgang in Herselt centrum verandert niets aan het aantal voertuigen dat dagelijks door de dorpskom rijdt. Ooit zou er rond Herselt zou een ringweg komen. Ondanks een CD&V die jaren in Vlaanderen de lakens uitdeelde is het CD&V bestuur van Herselt er nooit in geslaagd vooruitgang te boeken in dat dossier. De laatste jaren werd het zelfs verdacht stil …

[Dieperstraat]  Qua verkeersveiligheid heeft het huidige bestuur weinig vooruitgang geboekt. Hoewel al decennialang beweerd wordt dat de veiligheid van de zwakke weggebruiker de hoogste prioriteit  is , zijn in de Dieperstraat en de Aarschotsesteenweg voorbeelden van wegen waar het gevaarlijk fietsen is.

Deze straten opnieuw aanleggen kost zeer veel geld want bij heraanleg zal er onteigend moeten worden voor de aanleg van veilige fietsstroken.

De voorbije legislatuur is er zeer veel uitgegeven aan een mega-investering zodat er vandaag geen geld meer is voorzien om verkeersveilige projecten te starten en te financieren.

N-VA kernpunten: KNIK

Het mobiliteitsplan van Herselt moet dringend geactualiseerd worden. De focus moet verlegd worden van het verouderde STOP principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Personenwagen) naar het nieuwe KNIK principe (Kwaliteit, Netwerken, Iedereen mobiel, Knooppunten). Het heeft geen zin om overal hetzelfde voorrangsbeleid toe te passen zoals dat in het STOP principe gebeurde. Het KNIK principe steunt op nieuwe uitgangspunten:

Bereikbaarheid en kwaliteit staan voorop.
Netwerken worden gevormd door een mix van vervoersmiddelen. Trage wegen zijn uitstekende aanknopingspunten om netwerken voor fietsverkeer aan te sluiten op netwerken van openbaar vervoer.
Iedereen mobiel is de ultieme doelstelling. De plaats en het tijdstip bepalen welk type vervoer het meest efficiënt is.

In samenwerking met het openbaar vervoer moet de kwaliteit en comfort van belangrijke aanknopingspunten verbeterd worden. Een aandachtspunt voor een dergelijk aanknopingspunt is ervoor te zorgen dat men er fietsen en andere voertuigen veilig kan achterlaten.

N-VA wil werk maken van proefprojecten die tot doel hebben het gebruik van nieuwe vervoermiddelen te stimuleren. Hierbij denken we in de eerste plaats aan elektrische fietsen en scooters. Op belangrijke knooppunten worden oplaadpunten voorzien.

Als onderdeel van het gemeentelijke e-loket wordt een meldingspunt voor problematische verkeerssituaties voorzien (e-loket wordt in DEEL IV besproken).

Een duurzaam mobiliteitsbeleid beperkt zich niet tot de gemeentegrenzen. Een intensieve samenwerking en planning met buurgemeenten zal nagestreefd worden.

3.            Woonbeleid

Samen met de vraag naar betaalbare woningen blijven de prijzen van bouwgronden en huizen stijgen. Tegelijk komt leegstand en verkrotting steeds meer voor.

In het onlangs vastgestelde Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) is een behoefteprognose opgenomen die stelt dat Herselt in feite een overaanbod van woningen heeft.

Het Grond- en Pandendecreet legt gemeenten op dat een minimum aantal sociale kavels, huur- en koopwoningen  moet worden voorzien. Het vastgelegde aantal - het sociaal objectief – moet tegen 2020 gerealiseerd worden (nog ongeveer 50 sociale huurwoningen, 30 sociale koopwoningen en 2 sociale kavels te realiseren).

Bijkomend moet volgens het GRS rekening gehouden worden met de herlocalisatie van bewoners van weekendverblijven die permanent bewoond worden. Het beruchte Limberg / Dieperstraat dossier?

Een lokaal woonbeleid moet in de eerste plaats afgestemd zijn op de vraag. Wij willen vertrekken van een actuele en gedetailleerde woonbehoeftestudie die rekening houdt met de financiële mogelijkheden van de gemeente.

N-VA kernpunten: regisseur

De Vlaamse wooncode kent het gemeentebestuur op vlak van woonbeleid een regisseursrol toe. Het lokaal bestuur coördineert de sociale huisvesting, bewaakt de woonkwaliteit en zorgt voor een kwaliteitsvolle dienstverlening.

[Woonbeleid]  N-VA wil nieuwe woonvormen een kans geven. Zo kunnen we bijvoorbeeld aanpassingen van een bestaande woning aanmoedigen zodat zorgwonen (kangoeroewonen) mogelijk wordt. Ook het opdelen van een eengezinswoning tot een duplexwoning moet kunnen. Dat alles mits aan strikte voorwaarden voldaan is, onder andere op vlak van veiligheid en toegankelijkheid.

Uit een recente studie blijkt dat de kost voor het bouwen van een sociale woning niet de gewenste baten oplevert. N-VA pleit voor een proefproject om uit te maken of – zoals de studie suggereert - een huursubsidie voor sociaal zwakkeren betere resultaten oplevert. Voor de ontwikkeling en ondersteuning van sociale verhuurkantoren is samenwerking met andere gemeenten of met een hogere overheid aangewezen.

Waar leegstand veroorzaakt wordt door een gebrek aan middelen om te renoveren kan een soortgelijke ondersteuning overwogen worden.

Voor N-VA moeten nieuwe woonwijken voldoen aan een aantal bijkomende voorwaarden. In de eerste plaats moeten ze passen in de omgeving en een weerspiegeling zijn van de maatschappij. Wij willen woonwijken die bestaan uit een mix van grote en kleine kavels met woningen voor grote en kleine gezinnen, samen met woningen voor nieuwe woonvormen (kangoeroewonen).

Wij willen nieuwe woonprojecten die van bij de start aan een minimale esthetische normvoldoen. Herkenbaarheid en identiteit zijn noodzakelijk om een verandering van de leefomgeving als een verbetering te ervaren. En dit zonder in te boeten aan persoonlijkheid en creativiteit.

Tenslotte zal de omgeving die bij veranderingen van de leefomgeving de lasten draagt daarvoor ook iets terugkrijgen zodat er een win-win situatie ontstaat. Zo kan bijvoorbeeld een extra speelplein of een groenbuffer voorzien worden zodat de leefomstandigheden van de buurt verbeteren.

In verband met de regeling voor de weekendverblijven werden door vroegere gemeentebesturen zware fouten gemaakt. N-VA wil geen heksenjacht op illegale permanente bewoning organiseren.

Het gemeentebestuur heeft in overleg met de provincie gekozen voor een gedifferentieerde aanpak, afhankelijk van de “cluster” waarin een weekendverblijf gelegen is. Sommigen mogen blijven, anderen moeten weg. Nog anderen vallen onder een uitdoofbeleid.

Het doel van N-VA is rechtszekerheid te creëren voor elke inwoner van Herselt.

De fouten van het verleden kunnen niet ongedaan gemaakt worden, maar ze mogen niet herhaald worden.

Elk beleid moet rekening houden met historische en huidige context en met de oplossingen voorgesteld in het PRUP. Maar het principe voorgesteld in het RUP oogt mooi maar de uitvoering in de praktijk lijkt onzorgvuldig. De maatregelen die genomen werden in het kader van het RUP Weekendverblijven zullen daarom nauwlettend worden opgevolgd en gecontroleerd op haalbaarheid en zinvolheid. En uiteraard zullen we bijsturen waar dat nodig is.

Waar rechtszekerheid ontbreekt, zal via overleg met alle betrokken partijen gezocht worden naar oplossingen om vooruitgang te realiseren in dit zeer complexe dossier.

4.            Milieu

De Herseltenaar produceert jaar na jaar minder afval. In vergelijking met de buurgemeenten zitten we boven het gemiddelde, maar een positieve evolutie moeten we natuurlijk proberen aan te houden.

Er is wel een probleem qua uniformiteit in de bewegwijzering in Herselt;. Herselt heeft reglementering voor wegwijzers, met als gevolg dat iedereen wegwijzers plaatst waar hij/zij dat wil. De gemeente gedoogt.

Wij willen deze bewegwijzering inventariseren, reguleren en uniformeren.

N-VA kernpunten: blijvend sensibiliseren

[Afval]  De gemeente geeft het voorbeeld. In haar dagelijkse werking kiest de gemeente voor milieuverantwoorde aankopen. Bij het beheer van het gebouwenpark kiest de gemeente voor energie-efficiënte door haar gebouwen te isoleren, en door te verlichten met spaarlampen of LED verlichting.

In plaats van het milieu negatief te benaderen met de ecologische voetafdrukwillen wij werken met de nieuwe ecologische handafdruk (dit is de meting van wat we teruggeven aan de natuur).

Voor het afvalbeleid blijft het principe “de vervuiler betaalt” behouden.

Hier werden door de gemeente Herselt goede resultaten behaald zodat er voorlopig geen reden is om de huidige aanpak te veranderen.

Onze groene gemeente heeft heel wat wandel- en fietspaden die vaak ontsierd worden door zwerfvuil. We stellen echter vast dat er weinig tot geen vuilnisbakken beschikbaar zijn. In samenwerking met natuurverenigingen willen we die op cruciale plaatsen voorzien.

N-VA wil ook een harde aanpak van het sluikstorten. De weg naar het bos is uiteindelijk niet verder dan die naar het containerpark.

[Wegwijzers]  N-VA pleit voor een uniforme bewegwijzering. De administratie voorziet een herkenbare standaard voor bezienswaardigheden, bedrijventerreinen, gebouwen enz. Wie op het grondgebied van Herselt permanente wegwijzers wil (laten) plaatsen moet dat via de gemeentelijke diensten doen.

 

DE LOKALE ECONOMIE

Ondernemen is van het allergrootste belang voor onze welvaart. Lokaal ondernemen zorgt bovendien voor banen dicht bij huis. Met de almaar groter wordende verkeersproblemen van ons dichtbevolkte Vlaanderen is werken dicht bij de deur echt wel een luxe.

Wat is er nodig opdat ondernemers investeren in onze gemeente? Welke zijn de beperkingen en problemen waarmee ze geconfronteerd worden? Wat kan een gemeentebestuur doen?

Voor een gezond ondernemersklimaat is in de eerste plaats een efficiënte dienstverlening nodig. Ook moet er ruimte geschapen worden, ruimte waardoor lokale ondernemers kunnen groeien en nieuwe ruimte voor starters.

1.            Lokaleeconomie

Stel: je bent een ondernemer en ziet in Herselt mogelijkheden om een zaak op te starten of uit te breiden. Waar kan je terecht voor informatie of ondersteuning? Vandaag moet je bij heel wat overheidsinstanties langs. Antwoorden worden pas na een wachttijd van weken, soms maanden gegeven. Het verkrijgen van de nodige vergunningen verloopt op dezelfde manier. Het kan anders.

N-VA kernpunten: ondersteunend, rechtszekerheid bieden

[Ondernemersloket]  Een ondernemersloket is een centraal aanspreekpunt binnen de gemeentelijke administratie voor zelfstandigen en ondernemers. Zij kunnen op die ene plaats terecht voor alles wat met lokaal ondernemen te maken heeft, van vergunningen tot ondersteuning bij het indienen van aanvragen bij een hogere overheid.

Een gelijkaardige eerstelijnsdienst gericht op land- en tuinbouw kan voorzien worden.

N-VA wil ruimte voorzien voor een ambachtelijke zone onder strikte voorwaarden. Een “ambachtelijke zone” is geen industrieterrein. De naleving van die voorwaarden moet gecontroleerd en indien nodig afgedwongen worden. Buurtbewoners zullen altijd vooraf geïnformeerd en betrokken worden.

2.            Toerisme&Erfgoed

[Toerisme Westerlo]  In het logo van Herselt lezen we “Gastvrij en Groen”. Toch wordt hier in Herselt weinig geïnvesteerd in toerisme. Er is haast geen toeristische informatie voorhanden tenzij die met De Mixx als het centrum. Ondertussen wordt onze toeristische dienst ervaren als het verlengde van de veel beter uitgebouwde dienstverlening in Westerlo.

N-VA kernpunten: vanuit eigen kracht

Het Herseltse groen en de open ruimte zijn duidelijke toeristische troeven. Op termijn kan toerisme een economische activiteit van betekenis worden. N-VA wil een versterking van de toeristische dienst. Er moet werk gemaakt worden van degelijke informatiepunten en publiciteit. De toeristische dienst legt op basis van een ontwikkelingsplan prioriteiten vast voor investering of ondersteuning van privé-initiatieven in de recreatieve toeristische sfeer (kan gaan van overnachting tot de ondersteuning voor themamarkten…).

[Ramsel Strokapel]  N-VA streeft naar de integratie van het onroerend erfgoed in het lokaal ruimtelijk beleid. Bij heraanleg van straten of het optrekken van nieuwe gebouwen (vergunning) wordt van bij aanvang maximaal rekening gehouden met het aanwezige onroerend erfgoed.

N-VA pleit ervoor het onroerend erfgoed in ere te herstellen en te zoeken naar oplossingen om erfgoed naast een geschiedkundige ook een toeristische – en dus ook economische - waarde te geven. Dat is de beste garantie voor het behoud ervan.

In plaats van het centraliseren van alle toeristische functies, wil N-VA de geografische locatie als toeristische toegangspoort gebruiken. Zo zijn bijvoorbeeld Mie Maan en Den Hulst in Bergom en Blauberg centrum het best geschikt als uitvalsbasis om het domein De Merode te verkennen. Bijgevolg zijn dat de logische plaatsen om toeristische informatie over domein De Merode te verstrekken.

Verkeersveiligheid en het bewust omgaan met energie worden in de toekomst steeds belangrijker. De verdere uitbouw van een fiets- en wandelnetwerk is niet langer alleen een toeristisch gegeven, het geheel moet passen in een geactualiseerd gemeentelijk mobiliteitsplan. Intensieve samenwerking met Trage Wegen VZW is noodzakelijk.

Kerkhoven moeten sereniteit en rust uitstralen Deze twee eigenschappen kunnen nog versterkt worden door een degelijk onderhoud en groenaanplantingen. Kerkhoven moeten ook op een comfortabele manier toegankelijk zijn voor alle mensen, ook voor mensen die moeilijker te been zijn, rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens. Voor verschillende van onze kerkhoven is op beide vlakken verbetering nodig.

 

BESTUREN

N-VA wil realistische en haalbare projecten, geen megalomane droomprojecten die voor een onverantwoord zware last op toekomstige legislaturen wegen.

N-VA pleit ook voor overleg en transparantie, van planning tot realisatie van nieuwe projecten. Waar nuttig en mogelijk moet de burger nauwer betrokken worden bij deze projecten. N-VA neemt initiatieven om het vertrouwen van de burger in de politiek te herstellen.

1.            Financieelbeleid

[Eurodrain]  Hoe staat het met de gemeentefinanciën? Heeft Herselt een spaarpotje of zal de volgende jaren de broeksriem aangehaald moeten worden? Wat is de impact van het Dexia-debacle op de gemeentefinanciën? Gaan we de financiële uitdagingen die op ons afkomen zonder lastenverhoging kunnen verwerken?

Ondanks een steeds herhaalde goed-nieuwsshow weten we dat de investeringsruimte bijzonder klein is. Zonder ingrepen zal de gemeente vanaf 2016 zelfs deficitair zijn. Wat er ook over beweerd mag worden, dit is de harde realiteit.

N-VA kernpunten: transparant, meer met minder…

N-VA Herselt staat voor een strikte budgettaire orthodoxie. Het schepencollege moet met gemeentefinanciën omspringen met eenzelfde zorg zoals een goede huisvader / moeder dat doet met het gezinsbudget. Een eerlijke en transparante financiële communicatie is op dit vlak een absolute noodzaak.

[Kleiner schepencollege]  Meer met minder kan zeker ook voor het schepencollege. Herselt heeft zes schepenen. Dat is behoorlijk veel voor een kleine gemeente. Waarom is een schepen voor sport, voor groenvoorziening, voor kermissen nodig? N-VA wil besparen op de werkingskosten door het aantal leden van het schepencollege te verminderen. Het kan met minstens een schepenmandaat minder. Volgende legislatuur moet daar nog een mandaat af. Voor elke schepen minder besparen we meer dan 40.000 euro per jaar.

Autonome gemeentebedrijven (AGB) hebben allerhande voordelen, maar ze mogen de transparantie niet verminderen en de bevoegdheden van de schepenen niet uithollen. N-VA vraagt dat de meerjarenbegroting en de rekeningen van het AGB mee opgenomen worden in de meerjarenbegroting en de rekeningen van de gemeente.

2.            Administratie

De gemeentelijke administratie is een dienst waarvan de inwoner de belangrijkste klant is.

Om de inwoner een maximale service te verlenen willen we deze administratie optimaliseren en bijsturen tot een efficiënte, kwalitatieve en klantvriendelijke dienst.

De ambtenaren die de inwoner verder helpen zijn dan ook mensen die weten dat zij op een efficiënte manier werken, mensen die zelf beslissingen kunnen nemen en die vinden dat het werk dat ze doen ook nuttig is.

Kortom, de gemeente wil een aantrekkelijke werkgever zijn, het is belangrijk dat de mensen die in de administratie werken zich goed voelen in hun baan.

N-VA kernpunten: vereenvoudiging, efficiëntie

[e-loket]  N-VA wil werk maken van vereenvoudiging en modernisering van de dienstverlening. Administratieve vereenvoudiging en modernisering vereist investeringen. De installatie van een elektronisch loket die naam waardig is een eerste stap. Een e-loket laat de surfende burger toe om bij de gemeentelijke administratie 24 uur op 24, 7 dagen op 7, informatie op te vragen of formulieren in te vullen en elektronisch te verzenden. Voor de administratie laat een e-loket betere planning toe zodat het eenvoudiger wordt de werklast te spreiden. Bijkomend moet voldoende opleiding voor het personeel voorzien worden zodat met het geheel een verhoging van de efficiëntie bekomen wordt. Vandaag bestaat het elektronisch loket enkel uit de mogelijkheden formulieren af te drukken. Dit is een foute interpretatie van het concept ‘e-loket’.

N-VA wil graag een kwaliteitsnorm invoeren. De doelstellingen zijn ambitieus en concreet

Bij elk contact met de gemeentelijke administratie streven we er naar dat voor elke dienst en type vraag een meetbare Service Level Agreement (SLA) wordt vastgelegd. Een SLA geeft aan wat en binnen welke periode een burger mag antwoord of uitsluitsel mag verwachten wanneer hij (m/v) een vraag stelt aan de administratie. We willen hierin verder en transparanter gaan dan wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld: bij het indienen van een eenvoudige bouwvergunning confirmeert de administratie onmiddellijk dat de vraag goed ontvangen werd en in behandeling is. En dat binnen bijvoorbeeld drie weken een antwoord gegeven zal worden.
Iedereen moet op termijn de status kunnen opvolgen van zijn (m/v) melding of aangevraagd product (bijvoorbeeld een vergunning of een inschrijving). Tegen 2016 moet die doelstelling voor minstens 80% gerealiseerd zijn.
Door verdere automatisering moet een efficiëntiewinst gerealiseerd worden.
Deze kwaliteitsnorm mag geen verhoogde werkbelasting of extra stress

bij het personeel  doen ontstaan. .

Door te automatiseren en processen en taken te optimaliseren moet het na verloop van tijd mogelijk zijn om deze ambitieuze doestellingen te halen. Het is duidelijk dat investeringen nodig zijn, ook voor opleiding en vorming. Maar wanneer daar een kwaliteitsvolle en klantgerichte administratie tegenover staat waarin ook de ambtenaar waardering en voldoening vindt, dan is die investering meer dan de moeite waard.

3.            Transparantieencommunicatie

Jaar na jaar wordt door marktonderzoek bevestigd dat de Vlaming nog zeer weinig vertrouwen heeft in politici. Hun geloofwaardigheid is tot een dramatisch dieptepunt gedaald. Ook het “Belgisch compromis” dat de burger na elke verkiezing achterlaat met het gevoel bedrogen te zijn draagt bij tot de negatieve beeldvorming over politici.

Maar er is meer. Voor traditionele politici geldt meer dan ooit: “Overwinning heeft vele vaders, nederlaag is een wees”. Politici lopen elkaar voor de voeten om het goede nieuws te melden, het slechte nieuws wordt zelden uitgesproken. Hoewel onderzoek aantoont dat mensen niet langer geloof hechten aan die praatjes, zit de reflex blijkbaar diep…

De doelstelling – zoals al in voorgaande programmapunten aangehaald - is duidelijk: mensen laten zien welke beslissingen genomen worden en zorgen dat zij kunnen begrijpen waarom die beslissingen genomen worden.

N-VA kernpunten: geloofwaardigheid

[Transparantie]  N-VA onderschrijft het belang van heldere communicatie om het vertrouwen te herstellen. N-VA Herselt wil zich engageren om de burger op een correcte manier te informeren.

Verschillende nieuwe media zullen aangewend worden om het politiek gebeuren dichter bij de mensen te brengen.

Objectieve informatie moet het vertrouwen in de politiek op een duurzame manier vooruit helpen.

Elke beslissing moet reproduceerbaar zijn. Dat betekent dat er nooit principiële verschillen kunnen zijn bij bijvoorbeeld het afleveren van een bouwvergunning. Elke goedkeuring of afwijzing moet aan de hand van duidelijke criteria verklaarbaar zijn.

N-VA wil verder gaan dan de wettelijke modaliteiten in het kader van de openbaarheid van besturen. Niet alleen de beslissing op zich moeten worden opengesteld worden, maar ook het beslissingsproces.

4.            Participatie

N-VA wil dat er in onze gemeente werk gemaakt wordt van een participatief model zonder afbreuk te willen doen aan de verantwoordelijkheid van burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden.

Participatie en inspraak verbeteren de kwaliteit van het beleid en vergroot het draagvlak van beslissingen. Tegelijk verbetert de relatie tussen gemeentebestuur en de burgers er door. Een win-win situatie voor beleid en burger.

Een participatief kan enkel duurzaam geïntegreerd worden wanneer vooraf duidelijke afspraken gemaakt worden en correcte informatie gegeven wordt. Niemand heeft baat bij onrealistische verwachtingen en niet alle onderwerpen zijn geschikt om via participatie en inspraak behandeld te worden. Maar het wordt wel tijd dat mensen, vooral wanneer beslissingen een weerslag hebben op hun omgeving, meer betrokken worden bij het lokale beleid.

N-VA kernpunten: zichtbaar resultaat

Waar mogelijk moeten beslissingen het resultaat zijn van een wisselwerking tussen het gemeentebestuur en de inwoners van de gemeente. N-VA wil zich engageren om de burger waar mogelijk vroeg bij beslissingen te betrekken en correcte informatie te geven.

N-VA wil werken met processen en projecten om de betrokkenheid van de burgers te bevorderen. Zo is social design een concept dat zeker het proberen waard is.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is